De Nooij debuteert met “Ziekenhuis Business”

31 okt 2013, 13:13 Knipsels
cdf213p0mnjpo89jnp5e1w1pw 2013 10 31 gerrit jan de nooij

Omdat hij dacht dat er mensen zijn die het wel leuk en interessant vinden om te weten hoe de ‘Ziekenhuis Business’ in elkaar steekt, schreef Hoevelaker Gerrit-Jan de Nooij (51) een bundel hierover. Een bundel wonderlijke verhalen die op waarheid berusten. ,,Lees ze, wees verbaasd en – dat vooral – lach erom!’’ schreef de kersverse auteur op de cover.

Het boekje van ruim tachtig pagina’s heeft De Nooij in een oplage van 500 stuks zelf uitgegeven. ,,Als ik ze alle 500 verkoop ben ik het heertje, het is leuk om informatie te delen, over deze onstuimige tak van sport. Als mensen het mooi vinden, vind ik het prachtig,’’ vertelt Gerrit-Jan aan de tuintafel in zijn gezellige woning aan de Elzenlaan.

De Praktikar

Oorspronkelijk had Gerrit een solide carrière als Intensive Care (IC) verpleegkundige, maar wilde dat niet tot in lengte van dagen doen. ,,Ik kan nu nog een stap maken dacht ik vijftien jaar geleden en mijn vader zei ‘dit is je kans’.’’ De eerste ervaring in de sales deed hij op als parttime verkoper van bolderkarren, de ‘Praktikar’. De Nooij had duidelijk verkooptalent, op Koninginnedag in Lage Vuursche verkocht hij tien karren, ,,laat nou ook nog eens Rob de Nijs voorbij komen! Die wilde maar al te graag een exemplaar hebben voor zijn zoon en precies op dat moment liep er een fotograaf van Privé langs. Resultaat: een fotopagina in het veel gelezen roddelblad.’’ Toys ‘R’ Us toonde interesse en de eerste levering omvatte 480 karren, ,,dat gaf de burger moed om verder te gaan’’ noteerde de schrijver.

Geen doktersromannetje

Gerrit-Jan de Nooij verruilde zijn baan als IC verpleegkundige in het UMCU voor een sales carrière in de Medische Techniek Industrie. De lezer van ‘Ziekenhuis Business’ krijgt te maken met cardiologen, urologen, hart- en neurochirurgen, interventieradiologen, tumoren, stents en infarcten. Het moge duidelijk zijn dat De Nooij geen doktersromannetje schreef. Daarbij komt dat hij nu voor een Amerikaanse firma werkt als Sales Manager Noord-Europa. Naast thuisbasis Holland is hij ook verantwoordelijk voor de Scandinavische- en Baltische landen, Oekraïne, Roemenië en Rusland.

Heel bijzonder is het hoofdstuk waarin een Nederlandse zwangere vrouw behandeld wordt voor een bloeding die normaal dodelijk is. Dit unieke resultaat – moeder en kind maken het goed - is in de medische wetenschap nog nooit eerder beschreven.

Ondanks de medische begrippen zijn de twintig verhalen makkelijk toegankelijk, het zijn reisnotities in de vorm van een column die vlot lezen. ,,Ik ben positief ingesteld, bij mij is het glas half vol. Neem het mee tijdens vakantie of lees het in bad,’’ besluit De Nooij.

Ziekenhuis Business, een kijkje achter de schermen van de medische industrie, kost € 14,95 en is verkrijgbaar bij de boekhandel.

ISBN/EAN: 978-90-821187-0-4.

Bijdrage van Theo Zuurman