Uitgevers verdienen ruggen over de hoofden van leerlingen

Foto:

Wist u als ouder dat alle schoolgegevens van uw kind op straat liggen?? Ik niet. 

Tot mijn grote verbazing hoorde ik van de week bij het RTL-nieuws iets over leerling gegevens en scholen in Nijkerk. Trigger genoeg om te gaan kijken
Ik herkende de HSN-school in Nijkerk, waar ICT-coördinator Ton ten Klooster zijn verhaal hield. Mijn oudste zoon zit op de Hoeksteen, een van de zes HSN-scholen. Kort daarna werden ouders door onze directeur, via een mail, geïnformeerd over deze kwestie en het standpunt van de HSN-stichting. Petje af voor deze manier van transparant en direct communiceren met ouders! Tijd voor een ontspannen kop koffie met Ton…
Uitgevers…het echte verhaal
Uitgevers bepalen voor een groot deel hoe het onderwijs er uit ziet. Ze voorzien scholen van lesmethodes en sinds enkele jaren ook bijpassende digitale software om in de klas en op school mee te kunnen werken op digibord en tablets, pc’s of laptops. Op die manier kunnen onze kinderen eigentijds onderwijs genieten. Dat leerlingen (anoniem) in een systeem inloggen is juist efficiënt, omdat toets gegevens en voortgang van die ene gebruiker bewaard blijven. Leerkrachten kunnen daar hun handelingsplannen op baseren en kinderen krijgen feedback op hun werk, aangevuld met extra uitdagend materiaal of een extra oefentaak. Tot zover nog niets aan de hand.
De 4 grootste uitgevers samen (Malmberg, ThiemeMeulenhoff, Noordhoff en Zwijssen) hebben samen ongeveer 80% van de markt in handen en daarmee dus macht! Vlak voor de zomervakantie in 2013 kregen de scholen een brief van de uitgevers. Na de zomervakantie kunnen leerlingen niet meer op de gebruikelijke manier inloggen, zo schreven zij. Alleen met volledig naam en toenaam (school, groep, naam, geboortedatum, geslacht) van de leerling is er nog toegang. Om het makkelijker te maken worden de leerling gegevens via het informatiesysteem van de uitgeverijen automatisch (dagelijks!) overgedragen. 
‘Automatische overdracht van leerling-informatie’: Dat deed de alarmbellen rinkelen bij Ton. HSN protesteerde en wilde niet meewerken. De scholen wilden op de oude manier blijven werken. Maar dat kon volgens de uitgevers niet. Gevolg: geen digitale software meer en de leerlingen waren de dupe. Met het gevoel van ‘mes op de keel’ is onder protest het betreffende vinkje gezet om toch weer digitale methodes te kunnen gebruiken en goed onderwijs te kunnen geven. Wat erg om zo te ervaren dat de grote uitgevers deze machtspositie innemen. Niet de scholen zijn verantwoordelijk voor het doorgeven van leerling-informatie, de gezamenlijke uitgevers dwingen deze gegevens af en zet de scholen met de rug tegen de muur! Schandalig.
Zo gaat de informatie:  Leerling -> school  -> informatiesysteem stichting -> informatiesysteem uitgeverijen: basispoort -> 4 uitgeverijen
2014-44
Aansluiten onderwijsbehoefte? Onzin!
Argument is dat deze leerling-informatie nodig is om het inloggen eenvoudiger te laten verlopen en zal door  het verkrijgen van alle leerling-gegevens vast ook beter aansluiten bij de individuele onderwijsbehoefte. 
Klinkklare onzin! Deze informatie over voortgang  kan ook anoniem gebruikt worden. Waarom per se met naam en toenaam van het kind? Waarom is die informatie gewenst? Iedereen weet toch dat persoonsgegevens geld waard zijn? Waar zit het commercieel belang van deze uitgevers? 
Krijgen de leerlingen die veel taalfouten maken in Sinterklaastijd  dan in plaats van intertoys-boekjes, folders in de bus met extra oefenprogramma’s? 
Of gerichte belacties met de juiste ondersteuning voor uw kind dat moeite heeft met rekenen? 
Of worden de persoonsgegevens verkocht aan derden?? Op zich ligt veel persoonlijke informatie al op straat, denk maar eens aan de bonuskaart van de Albert Heijn, waar je altijd nog zelf bewust voor kiest of niet. Maar om nu op deze manier geld te verdienen over de ruggen van onze (onschuldige)  kinderen is wel erg laag bij de grond en getuigt van weinig ethisch besef.  Want anoniem kan wel! Een pluim dus voor de school van mijn zoon die de leerlingen hiertegen heeft proberen te beschermen en voorlopig daar nog niet mee stopt. Tot aan Kamervragen toe, inmiddels…. 
Hoeksteen (en HSN) staat voor haar leerlingen… 
Al sinds 2013 maakt de HSN scholenstichting bezwaar tegen deze gang van zaken.  Eerst brieven, mail en contacten, later proberen duidelijkheid te verkrijgen via politiek (CU) en media (Knevel en van de Brink, Met Het Oog Op Morgen, Nederlands Dagblad). Die er overigens niet op reageerden. Een oplettende reporter van RTL kwam anderhalf jaar later op het spoor; en zo komen  6 Nijkerkse scholen in het nieuws. Maar zou niet iedere school bezwaar moeten maken tegen deze wanpraktijken? De uitgeverijen geven aan dat zij informatie over gebruik van deze persoonlijke gegevens zullen verduidelijken. Ik hoop maar dat het meer wordt dan duidelijkheid verschaffen over geld verdienen. 
Monique is eigenaar van MOVARO proces|communicatie|advies en houdt zich bezig met belevingscommunicatie. Ze is een snelle en creatieve denker die in de analyse niet om de hete brij heen draait, in de oplossingen energie creëert en bij de implementatie de vaart er in houdt. Betrek Monique bij een project of proces en er ontstaat gegarandeerd beweging. Haar motto: echt effect door beleving!
LAAKBAAR
Vier columnisten midden in het werkgebied van nijkerk.nieuws.nl ontmoeten Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. Elke week een nieuwe column waarin je kunt lezen wat Iris Nieuwenhuis, Marcelle Warringa, Monique van Rooyen – Staal en Wendy Traa bezig houdt. 
 
Elke maandag een nieuwe column online.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen