Kok aan bed: mensen met kanker gaan beter eten

Foto:

AMERSFOORT – Mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen vanwege kanker, hebben vaak geen trek in eten. In Meander Medisch Centrum spelen de koks daarop in met maatwerk voor de patiënt.

De kok komt persoonlijk bij de patiënten langs met zijn ‘meals on wheels’-wagen en geeft tips en adviezen, om de patiënt te stimuleren te eten. Arjan Jonker, teammanager Keuken: “De ervaringen van het eerste halfjaar zijn positief: de patiënten eten beter en dit bevordert hun herstel.”

Mensen met kanker volgen vaak een chemokuur in het ziekenhuis. Zo’n kuur heeft bijwerkingen en verstoort onder andere de werking van slijmvliezen in de mond. Hierdoor verandert de smaak. Mensen kunnen daardoor ’s morgens niet bij voorbaat zeggen waar ze bij het avondeten trek in hebben of hoeveel ze willen eten. De kok komt daarom nu met een verrijdbaar mini-buffet, de meals on wheels-wagen, naar de afdeling toe.

Het eten is vers bereid in de keuken van het ziekenhuis. Er zijn twee menu’s verkrijgbaar, met daarnaast lekkere hapjes, milkshakes, een maaltijdsalade en diverse toetjes. Samen met de seviceassistent gaat de kok kamer voor kamer persoonlijk bij de patiënten langs. Patiënten die zich goed voelen, komen uit bed om zelf bij de maaltijdwagen een keuze te maken. Alle combinaties zijn mogelijk, niets is gek. De kok geeft tips en advies, om de patiënt te stimuleren te eten. Als de partner van de patiënt aanwezig is, wordt deze ook bij de maaltijd betrokken. Vaak weten partners thuis niet goed wat voor eten prettig is voor hun zieke partner. Als er eten over is, kan de partner een bordje mee-eten.

De koks vinden het zelf leuk om persoonlijk de maaltijd te brengen en mee te denken met de patiënt. Arjan Jonker: “Het was even wennen voor de kok. Gewoonlijk staat hij in de keuken, nu tussen de patiënten voor wie hij kookt. De patiënten blijken veel meer te gaan eten door de persoonlijke service. De kok maakt de portie op maat, een standaard portie is vaak te groot en dat ontneemt iemand vaak al de zin om te gaan eten.” Omdat de ervaringen positief zijn, is het plan deze service uit te breiden naar andere afdelingen.

Reacties