Nijkerk: The circle of food

Han Verhoog
Foto: Arjen Gerrisma

Nijkerk gaat zich in de komende jaren onderscheiden door de aandacht op food te richten. Dat is het resultaat van het denkwerk in en na de onderdompelweek, waarin gezocht werd naar “het verhaal van Nijkerk”..

Nijkerk moet meer op de kaart gezet worden en dat kan door  meer aan “citymarketing” te doen. Concurrenten als Spakenburg, Harderwijk, Barneveld en Amersfoort zoeken tot nu toe niet zo nadrukkelijk naar hun positionering als Nijkerk dat doet, aldus Han Verhoog in zijn presentatie voor de pers.

Resultaten Onderdompelweek

Nijkerk is een beetje stoffig, gewoontjes en staat niet echt op de kaart. Dat was de uitkomst van de gesprekken met een zeer gevarieerde groep van rond de 90 Nijkerkers een aantal maanden geleden.. Dat kan beter,en anders, zo vond de groep. In die gesprekken kwam het thema food steeds weer terug. Nijkerk heeft heel veel met food (en de distributie ervan) te maken. “Als je een keukenkastje open maakt, komen veel producten uit Nijkerk.” Nijkerk maakt deel uit van FoodValley en tekent verantwoordelijkheid voor bijna de helft van alle werkgelegenheid op het gebied van food in deze regio. Van productie via distributie naar consumptie: Nijkerk heeft “the circle of food”. Het is overigens niet de eerste keer, dat dat als thema voor activiteiten gebruikt werd: Food Valley Day bijvoorbeeld.

Onderscheidend en relevant

Daarmee – aldus Verhoog – is een positionering van Nijkerk als “Food”stad gerechtvaardigd. En dat heeft voordelen: Het is onderscheidend, want geen van de omliggende steden draagt dit thema uit. En “food” is voor iedereen relevant. Bovendien is het toekomstbestendig. Daarom zijn er ook veel activiteiten rond dit thema te bedenken. Zoals bijvoorbeeld het ontbijt in de stad tijdens Nijkerk 600.

Het vervolg

Zo’n Engelse term als “Circle of Food” is dan weer ongelukkig gekozen, maar het is ook nog maar een werktitel. De werkgroep gaat nu met ondernemers praten, zowel in het centrum als met die uit de industrie. Daar staan gesprekken met de wereld van die diervoeding nog niet in. Dan wordt er een actieplan opgesteld en wordt er een brainstorm over slogan en log georganiseerd. Han Verhoog denkt, dat in het voorjaar van 2017 logo en slogan gepresenteerd kunnen worden.

In juni presenteerde wethouder Wilm van Veelen de plannen rond de havenkom, waar het nieuwe stadhuis gepland staat op de plek van de huidige dependance. Daar zou ook het “Huis van de Smaak” kunnen komen. Deze plannen komen weer goed overeen met de plannen, die vorige week door de werkgroep Binnenstad werden gepresenteerd.

161212-kk-vogelvlucht-havenkom

 

 

 

Dossier: Samen aan zet

Reacties