Bekend klassiek solobassist James Oesi treedt op

Foto:

Het gaat er in Streams Breede Beek niet heel vaak klassiek aan toe, maar deze zondagmiddag is het dan toch zo ver.

James Oesi geeft daar een optreden rondom de cellosuites van J.S. Bach. Bijzonder, want je hoort amper contrabas als solo instrument.

Over de musicus

Contrabassist James Oesi (London, 1988) is sinds zijn komst in 2009 naar Nederland een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Als één van de weinigen richt hij zich op de bas als solo-instrument. Hij speelt zijn soloprogramma’s – bestaande uit werken van onder andere Bach, Rachmaninoff, Berio en Beethoven – op veel bekende podia (zoals het Amsterdamse Concertgebouw, Utrechtse TivoliVredenburg en de Oosterpoort Groningen) en festivals (zoals het Grachtenfestival in Amsterdam, CrossLinx, November Music, Festival Classique en Wonderfeel).

 

In het buitenland speelde hij op toonaangevende festivals zoals Huddersfield Contemporary Music Festival en tourde hij door Zuid Afrika. Ook is hij een graag geziene gast in programma’s als Podium Witteman, Vrije Geluiden, Op1 en op NPO Radio 4 en NPO Radio 1. NRC Handelsblad en Luister publiceren uitgebreide interviews met Oesi, en Classic FM UK Featured zijn video van Luciano Berio’s Psy.

Oesi is initiatiefnemer en artistiek leider van het Dutch Double Bass Festival. Daarnaast wordt hij veel gevraagd als moderne muziek ensemblespeler. Hij treedt op met Asko|Schönberg, Insomnio, Oerknal, Ives Ensemble en het prestigieuze Ensemble Modern.

James Oesi krijgt tijdens en na zijn studie (aan de conservatoria van Moskou en Den Haag, waar hij in 2012 met een 10+ afstudeerde waarvoor hij de Fock medaille voor beste eindexamen van dat jaar won) masterclasses en coachingsessies van onder andere Gary Karr, Anner Bijlsma, Geoffrey Simon (dirigent en producent), Leon Bosch (voormalig solocontrabas van Academy of St Martin in the fields), Klaus Trumpf en Thomas Martin.

Augustus 2020 presenteede Oesi samen met neurowetenschapper en voormalig topschaatser Beorn Nijenhuis een case study waarin wordt onderzocht wat de meest effectieve manier is voor professionele musici om te studeren. Hij deed dit studietraject in voorbereiding op een albumopname van de cellosuites van Bach, die hij volgend jaar uitbrengt.

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Cookieinstellingen