Regiotaxi-overleg leidt niet tot andere aanpak

Foto:

Nadat Wilma  van de Bunt klachten over het functioneren van de regiotaxi had verzameld, is ze gaan overleggen met de gemeente.

Dat heeft niet tot een andere aanpak geleid. De gemeente zegt er – volgens haar niets te kunnen doen aan het te laat of te vroeg komen van de regiotaxi. De afspraken die gemaakt zijn met de vervoerder Valleihopper staan vast tot eind 2019. De gemeente gaat wel binnen regio Foodvalley onderzoeken of er verbeteringen mogelijk zijn.

Van de Bunt heeft de afgelopen maanden klachten verzameld over het functioneren van de regiotaxi. Ze kreeg er 32. Met twee andere gebruikers van regiotaxi en een chauffeur heeft ze de klachten en een aantal vragen op tafel gelegd.

  1. Kan er weer een boete komen op te vroeg of te laat komen van de regiotaxi?
  2. Kan er een tijdgarantie komen bij operaties en afspraak bij de specialist?
  3. Kan de gemeente zelf ook de klachten verzamelen?
  4. Kan er een keuze komen om met de regiotaxi te reizen of via een taxivergoeding?
  5. Wat is de maximale tijd dat de regiotaxi onderweg mag zijn om iemand weg te brengen? Nu weet niemand hoeveel tijd ze extra moeten rekenen om op tijd te komen op een afspraak.

Volgens Van de Bunt moet de reiziger op tijd klaar staan: een kwartier voor en na de afgesproken tijd. Anders wordt de reiziger niet meegenomen. van de Bunt: “En dus heeft de regiotaxi heeft vrij spel wat betreft op tijd komen. Er kan alleen schriftelijk geklaagd worden en dan komt er een excuusbrief en dat is het dan. Dat is een vreemd verhaal en daar kan niets aan gedaan worden. Het enige wat we nog kunnen doen is een afspraak maken met de nieuwe wethouder en vragen of er nog iets mogelijk is.”

Helemaal voor niets was het overleg niet. De volgende afspraken zijn gemaakt.

  • De beleidsmedewerker gaat onderzoeken of er een extra regiotaxi kan komen, een soort lijndienst, om op tijd in het ziekenhuis en de specialist te komen.
  • De gemeente vraagt om een afschrift van de klachten opsturen naar het stadhuis.
  • De keuze voor regiotaxi of taxivergoeding wordt onderzocht.
  • Er komt uitleg over de maximale tijd dat een reiziger onderweg mag zijn naar de plaats van bestemming.

Van de Bunt: “Het gaat hier om kwetsbare mensen met een beperking en daar is het belangrijk voor om op de regiotaxi te kunnen rekenen. Nu geeft het te vaak stress waardoor er mensen zijn die niet anders kunnen dan zo min mogelijk met de regiotaxi te reizen. Dit klopt niet met het beleid van de overheid om mensen met een beperking meer zelfredzaam te laten zijn.”

Wilma van de Bunt is niet de enige, die aandacht vraagt voor de problemen met het regiovervoer. Op Tweede paasdag maakte RADAR op NPO 1 er een item over. Daar kwamen dezelfde klachten naar voren. Van de Bunt: “Het probleem is, dat een vervoerder zo goedkoop moet inschrijven om de opdracht te krijgen en dan kan de kwaliteit erbij in schieten. Daarom bestaan de klachten van het te laat komen of helemaal niet opgehaald worden al vanaf de start van de regiotaxi, zo’n twintig jaar geleden.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen