BurgerkrachtCentraal kwalificeert Nijkerk als schaamteloos

Foto:

Op de site van BurgerkrachtCentraal oordeelt deze de gemeente Nijkerk als een onbetrouwbare overheid.

BurgerkrachtCentraal : “Er zijn gemeenten die ervoor hebben gekozen om online helemaal niet te informeren over de algemene bijstand. Niet meer dan dat de inwoner kan bellen voor een uitkering. Wij zien hierin een onwil om open kaart te spelen over de manier waarop de gemeente de Participatiewet in de praktijk brengt.

Dergelijke gemeenten onttrekken zich aan de sociale controle. Als een kritische partij zoals BurgerkrachtCentraal dit probeert te doorbreken, maskeren ambtenaren de duistere praktijken met sluwe uitvluchten die op het eerste gezicht plausibel lijken, maar het niet zijn. Dat moest haast wel duiden op onregelmatigheden en misschien zelfs wetsovertredingen in de feitelijke uitvoeringspraktijk. Als excuus wordt de inmiddels tot dooddoener gedegradeerde term ‘maatwerk’ aangewend. Vaak kan er voor maatwerk worden gelezen ‘willekeur’.”

Een dergelijke onbetrouwbare overheid is naar ons oordeel de gemeente Nijkerk. BurgerkrachtCentraal vindt dat, omdat de gemeente mensen, die informatie zoeken over de aanvraag van een uitkering niet gewezen wordt op de mogelijkheden van een voorschot. De gemeente ontkent dat. Bij de intake wordt maatwerk geleverd en daar hoort wel of geen voorschot bij.

Schimmigheid

BurgerkrachtCentraal: ” Wij vinden dat deze uitspraak druipt van de schimmigheid. Dat maatwerk dat per klant wordt geleverd, kan van alles zijn. Ook helemaal niets terwijl de klant er wel recht op heeft. We weten het niet! De inwoner is helemaal overgeleverd aan de willekeur en waarschijnlijk zal dat ook nog eens per behandeld ambtenaar verschillen.

Ongetwijfeld zal de klant die in staat is zijn of haar ellende zo goed mogelijk te verkopen aan de klantmanager of consulent meer voor elkaar krijgen dan een trotse burger die net zo hulpbehoevend is, maar niet de ik-ben-ontzettend-zielig kaart trekt.
Helaas is het bij onbetrouwbare gemeenten een wedstrijd wie het best zijn of haar problemen kan verkopen.”

Men gaat verder: “Bedroevend hoe de gemeente Nijkerk het vertikt om op een concrete vraag van ons antwoord te geven en een omtrekkende beweging maakt met een zin die niets zegt: We pakken zaken binnen de gemeente breed op en hebben hierover dan ook geen eenduidig antwoord. Ons advies is om te stoppen om zaken binnen de gemeente breed op te pakken als dat ertoe leidt dat eenduidige antwoorden niet meer mogelijk zijn!”

Over BurgerkrachtCentraal

BurgerkrachtCentraal.nl is sinds medio 2016 actief. Dat begon met voorbereidende onderzoeken in het sociaal domein. Ruim een jaar later in juli 2017 ging de website online.

Het algemeen belang van burgers staat voorop. Het gaat bij de mensen van BurgerkrachtCentraal.nl niet om eigen bekendheid. Daarom is Ray Heijder bereid om het het openbaar uithangbord (contactpersoon) te zijn. Hij is ervaringsdeskundige op het gebied van de Participatiewet en ligt al geruime tijd in de clinch met de sociale dienst van de gemeente Apeldoorn.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen