Tekort aan medewerkers klantcontact

Foto:

AMERSFOORT – In deze regio daalde het aantal WW-uitkeringen in oktober met 1,3%. Landelijk bleef het aantal WW-uitkeringen vrijwel stabiel.

In vergelijking met een jaar eerder is er sprake van een forse regionale afname van WW-uitkeringen van 16,8%. Het aantal vacatures voor medewerkers klantencontact is als gevolg van de digitalisering fors toegenomen. In de regio Amersfoort is de functie medewerker klantenservice / klantcontact voor werkgevers een moeilijk vervulbare vacature.

Lichte daling WW-uitkeringen

Eind oktober verstrekte UWV in totaal 4.263 WW-uitkeringen in de regio Amersfoort. In oktober nam het aantal WW-uitkeringen in de regio ten opzichte van september af met 56 (-1,3%). Het WW-percentage, dat is het aantal WW-uitkeringen ten opzichte van de beroepsbevolking, lag met 2,4% in oktober 2019 in de regio Amersfoort net onder het landelijk WW-percentage van 2,6%. In vergelijking met vorig jaar daalde het aantal WW-uitkeringen in de regio Amersfoort met 859, ofwel 16,8%. In geheel Nederland bedroeg de daling het afgelopen jaar 13,2%.

Klantcontactberoepen

Eind oktober verstrekte UWV in de regio Amersfoort 48 WW-uitkeringen aan werkzoekenden met een klantcontactberoep. Dat zijn vooral medewerkers klantenservice en klantcontact. Een jaar eerder waren dat 58 WW-uitkeringen. De vraag naar medewerkers klantcontact neemt in Nederland toe door de verschuiving van face-to-face contacten met klanten en burgers naar telefonisch en digitaal contact. In de periode juli 2018 – juni 2019 is het aantal nieuwe vacatures voor klantcontactberoepen toegenomen tot 810. In de periode juli 2016 – juni 2017 waren er 550 vacatures voor klantberoepen. In de regio Amersfoort is de functie medewerker klantenservice / klantcontact voor werkgevers een moeilijk vervulbare vacature.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen