CEO Vreugdenhil: “Zuivelsector zit in het hart van de samenleving”

Foto: Fabian Boot

De melkveehouderij krijgt klappen van de coronacrisis, maar CEO Albert de Groot van Vreugdenhil Dairy Foods blijft optimistisch.

Hij ziet ook nieuwe waardering.

“Door de corona-epidemie zijn markten behoorlijk verstoord. Herstel kost tijd.” Aan het woord is Albert de Groot. De komende maanden zal er nog wel druk blijven staan op de Europese melkprijs, verwacht hij. “De coronacrisis heeft het belang van voedselzekerheid wereldwijd onder de aandacht gebracht. De melkveehouder had altijd al een belangrijke plaats in de samenleving, nu is temeer duidelijk dat we als zuivelsector in het hart van de samenleving staan.”

Wat geeft je vertrouwen?

“Ten eerste de wetenschap dat de beschikbaarheid van goede voeding belangrijk blijft. Als Vreugdenhil hebben we een prachtig productenassortiment en een goede relatie met onze klanten. Dit helpt om elkaar in goede en uitdagende tijden te helpen en in te spelen op de veranderende vraag naar producten. Zo zien we nu een vraagtoename naar melkpoeder in consumentenverpakkingen vanuit Aziatische en Afrikaanse, maar ook vanuit Zuid-Amerikaanse landen. Men wil een product uit Nederlandse melk, dat in Nederland is geproduceerd en ook verpakt.

Hoe zit Vreugdenhil in de wedstrijd?

“Begin 2020 leek het een mooi zuiveljaar te worden. Daarna sloeg corona toe. Het is nog niet te zeggen hoe we daar uitkomen. Onze melkveehouders hebben ons geholpen om de RMO-chauffeurs veilig hun werk te kunnen laten doen. Grote klasse vind ik dat. Ook in onze fabrieken hebben we maatregelen genomen. De toegenomen focus leidt tot een nog soepele productie. We kunnen de melk nog steeds goed verwerken.”

Is er ook iets wat deze crisis ons leert?

“Ik denk drie zaken. Ten eerste maakt dit soort momenten wel duidelijk wat belangrijk is voor mensen qua voeding: een eerlijk, veilig en gezond voedselpakket met een gezonde balans tussen plantaardig en dierlijk. Wij willen niet dat mensen alleen maar meer zuivel consumeren. Wij willen wel meer mensen in contact brengen met melk. Milk Nutrition in everyones daily diet is onze missie.
Tevens leert deze periode van crisis ons dat we zuinig moeten zijn op ons imago als Nederlandse zuivel en gezamenlijke aanpak op thema’s die bepalend zijn voor de toekomst van de Nederlandse melkveehouderij.
Tot slot ben ik ervan overtuigd dat in tijden van crisis juist ook partnerships hechter worden of nieuwe vormen aannemen die bepalend zijn voor het succes op de lange termijn. Als Vreugdenhil doen wij geen concessies aan de kwaliteit van onze producten en de veiligheid van onze ketenpartners. De langetermijnwaardecreatie staat voorop. Als je hierop terug kunt vallen, geeft dat rust en vertrouwen naar de toekomst. Voor ons en voor onze leveranciers en klanten.”

bron: Boerderij.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen