Bieze Food Group leidt in veranderende markt

Foto:

Door marktvervaging, kortere levenscycli van producten en veranderende consumenten heeft wendbaarheid voor food-ondernemingen topprioriteit.

Dat is een extra uitdaging als je, zoals Bieze Food Group, uit twaalf verschillende bedrijven bestaat. Om sneller te reageren op de markt stapte het bedrijf – omzet: 380 miljoen euro – over op het platform van Microsoft Dynamics.
Halverwege de jaren vijftig was ‘wendbaarheid’ nog niet heel ingewikkeld. Tenminste, niet als je Frank Eduard Bieze heette en je luxekoekjes, biscuitjes, thee, nootjes en mosterd aan de man wilde brengen. Dan kocht je gewoon een caravan, laadde je die vol met je producten en reisde je stad en land af om delicatessenwinkels van je lekkernijen te voorzien.

Duurzaamheid

Het succes van de onderneming op wielen maakte al snel een einde aan die bewonderenswaardige eenvoud. Want de eenmanszaak van weleer, F.E. Bieze Import, groeide in de decennia die volgden door overnames uit tot een toonaangevende speler in de internationale levensmiddelensector. Onder de naam Bieze Food Group opereren inmiddels twaalf diverse bedrijven in vier divisies. Sinds 1986 opereert Bieze onder de vlag van het Duitse Wernsing Food Family.

IT als strategie

“De vraag verandert razendsnel”, bevestigt CFO Alexander Drost. “De volumes waarin we moeten leveren, worden kleiner. Verpakkingen moeten steviger en minder vervuilend. Lokale smaken veranderen als gevolg van vervagende grenzen en globalisering. Ook neemt de vraag naar keten-brede transparantie en herkomstinformatie toe.”
De gefragmenteerde IT-omgeving van Bieze Food Group, waarin elke onderneming werkte met een eigen Exact-systeem, maakte het steeds uitdagender om aan die veranderende vraag te voldoen. Voor de overgang naar Dynamics 365 deed Bieze een beroep op Cegeka. “We wilden toe naar een gecentraliseerd, gedeeld platform dat ruimte biedt voor lokale nuances”, legt Drost uit. “De technologie moest de mogelijkheid bieden om snel in te spelen op ontwikkelingen in de Benelux en Frankrijk. IT moest geen kostenpost meer zijn, maar een strategisch middel voor groei. We kozen daarom bewust voor het platform van Microsoft, waarop ERP, CRM en data samenkomen.”

bron: foodpro

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen