Boni over boerenprotest

Foto:

Na de gemeenteraad komt ook de Boni met een verklaring.

De verklaring

Vanaf zondag op maandagnacht zijn er blokkades van boeren bij het distributiecentrum van Boni Supermarkten in Nijkerk. Boeren en sympathisanten blokkeren met trekkers en ander materieel het verkeer van en naar het distributiecentrum. Tot op heden is er veel aandacht voor de positie van de boeren. Na 4 dagen van blokkades bij het distributiecentrum van Boni is het tijd om aandacht te vragen voor de gevolgen van de blokkades.

De directie van Boni heeft eerder in de pers en in gesprekken met actievoerders ter plaatse laten weten begrip te hebben voor de benarde positie waarin de boeren zich bevinden: “Stel je voor dat wij op last van de overheid ineens de helft van onze winkels zouden moeten sluiten.” Tegelijkertijd doet de directie nadrukkelijk geen politieke uitspraken. “Wij zijn een supermarktbedrijf en geen politieke organisatie.”

Door de boerenacties heeft Boni de winkels niet optimaal kunnen beleveren. Dit is duidelijk zichtbaar in de lege schappen en dit raakt de klanten van Boni. Ook zijn producten onverkoopbaar omdat ze niet de winkels bereikt hebben en zijn producten in het distributiecentrum over datum gegaan. Hierdoor heeft Boni opleggers vol producten waaronder brood, vlees, groenten en fruit moeten afvoeren. De directie van Boni laat ons weten dat het bedrag aan schade van afgevoerde producten nog niet te hebben vastgesteld omdat de acties nog doorlopen. “Het gaat alleen bij Boni al over enkele tonnen”. De directie laat weten het heel triest te vinden dat een product dat eerst is gegroeid, daarna met mensenhanden is bewerkt, verpakt en is getransporteerd, vervolgens moet worden weggegooid. Dit terwijl er mensen zijn die een kleine beurs hebben en we te maken hebben met voedselschaarste.

Verder laat Boni weten schade te hebben als gevolg van minder omzet, extra inzet van personeel, extra kosten vanwege inzet van mensen op bijzondere tijdstippen. Boni: “Supermarkten kennen een heel efficiënt systeem van inkoop, transport, opslag en verkoop. Alles is op elkaar afgestemd zodat producten voor de klant zo vers mogelijk in de winkel liggen, wij zo min mogelijk hoeven weg te gooien en de kosten zo laag mogelijk zijn. Dat systeem is nu verstoord.”

Verder is het optreden van de boeren op sommige momenten voor het personeel intimiderend geweest. Ook zijn de autobanden van één van de medewerkers van Boni lek gestoken.

Wat raadt u de boeren aan?

“Uiteindelijk kunnen alleen gesprekken met de landelijke overheid tot een oplossing leiden. Wanneer, in afwachting van die gesprekken, toch de behoefte bestaat zich te uiten, doe dat dan met publieksvriendelijke acties en laat zien welke positieve dingen de agrarische sector doet. Vermijd daarbij het verder schade doen aan bedrijven en consumenten die niet verantwoordelijk zijn voor het beleid.”

Het nieuws van nijkerk.nieuws.nl gemakkelijk volgen? 
Like dan ook onze Facebookpagina. 
Volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief.
Adverteren op nijkerk.nieuws.nl neem dan contact op Leo Christiaens voor de prijzen en mogelijkheden. 
Zijn telefoonnummer: 06-11087527, zijn mailadres: [email protected]
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen