Beslissing verkeersplan nadert

Foto:

Half december beslist de gemeenteraad over het verkeersplan.

Dat plan roept veel verzet op. Zo is er 6 december een bijeenkomst in De Schakel. De organisatoren daarvan zeggen, dat het bovengronds parkeren (“maaiveldparkeren”) verdwijnt. In de bijeenkomst donderdagavond in de raadszaal liet ambtenaar MAarten Kroon zien, dat er nu 550 bovengrondse parkeerplaatsen zijn en dat dat aantal in 2021 is terug gebracht tot 230. Om het verlies van die parkeerplaatsen op te vanen, komen er twee nieuwe parkeergarages (“bronpunten”). En die zijn – volgens inwoners van de binnenstad – hartstikke duur. De jaarlijkse kosten zouden voor hen oplopen, waarbij bedragen tussen de 500 en 800 euro genoemd werden.

Voor wethouder Van Veelen is het plan van B&W, gebaseerd op het verkeersplan van het Platform Binnenstad, de beste oplossing om tot een aantrekkelijk centrum van Nijkerk te komen.

Letterlijk inde zijlijn van de vergaderzaal keek Jan van den Brink het allemaal maar eens aan. Van den Brink. Onder zijn leiding werd er aan het plan gewerkt, makkelijk was het niet, trots wa hij op het eindresultaat “Het plan kwam tot stand door veel interactie met o.a. bewoners, eigenaren van vastgoed en de detailhandel. Overigens niet zonder slag of stoot en er zijn nog discussiepunten die in het vervolgproces zullen terugkomen. Maar de uitgangspunten uit de Visie Aantrekkelijk Nijkerk zijn overeind gebleven. Een belangrijke basis is gelegd. De wethouder uitte zijn waardering voor het vele werk dat is verzet. Nu is de politiek aan zet.” Zo staat het op de site van het Platform Binnenstad.

Ely Hackmann zocht hem na de bijeenkomst op.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen