Hoe gaan jeugd en jongeren om met hun geld?

Foto:

Officieel was “De week van het geld” van 25 tot en met 29 maart, maar het jeugd- en jongerenwerk vond dit thema zo belangrijk dat het thema verspreid is over maart en begin april.

Het thema is teruggekomen tijdens meerdere activiteiten in en rond de jeugd- en jongerencentra. Er was speciale aandacht voor de website https://www.weekvanhetgeld.nl, maar vooral voor de website www.moneyfit.nl/nijkerk die de jeugd attent maakt op het ‘money fit’ zijn. In de jeugd- en jongerencentra werden verschillende activiteiten georganiseerd om jongeren te helpen om bewuster met geld om te gaan.

Blits

In Blits kon twee weken lang geld met klusjes geld verdiend worden. Met het zo gespaarde geld kon aan het einde van deze weken een eindproduct gekocht worden. Zo werd de jeugd geleerd om te sparen en te werken voor geld. Bovendien werd voorkomen, dat zij in die periode “impulsaankopen” zouden doen. Het aangekochte product aan het eind van de twee weken was de beloning voor het werken en sparen.

Voor de jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 18 jaar werd het “Jongerenloket” in Blits geopend. Hier werd informatie gegeven over de verantwoordelijkheden en mogelijkheden, die bij deze leeftijd behoren. Denk hierbij aan het inschrijven bij een woningstichting, het afsluiten van een zorgverzekering en/of lening. Met dit loket wilde jeugd- en jongerencentrum Blits voorzien in de vraag van de jongeren om als jong volwassene te beschikken over goede en duidelijke informatie, waarmee zij deze verantwoordelijkheden en mogelijkheden aan kunnen.

Chill-Out

In Chill-Out werd gesproken over sparen en hoe je dat kunt doen. Met jongeren is gekeken, waarvoor zij wilden sparen. Dit kan bijvoorbeeld een PS4, kleding of een sieraad zijn. Toen het doel was gekozen, werd gekeken of het doel daadwerkelijk haalbaar was en wat ervoor nodig was zo ver te komen. Er werd gekeken naar zakgeld, bijbaantjes, kleedgeld, e.d. Samen met de jongeren is daarna berekend hoelang zij zouden moeten sparen om hun doel te bereiken.

Daarnaast werd Donnie–Barki gespeeld. Daarin zien jongelui direct het verband met geld zien. Zo werden ze bewust gemaakt van keuzes die zij maken bij het verdienen en uitgeven van geld. 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen