Gemeente maakt excuses voor trage reactie op brieven inwoners

26 nov , 14:55 Gemeente
2024 08 05 stadhuis 005

De gemeente heeft excuses aangeboden aan inwoners die lange tijd moesten wachten op een antwoord op hun brieven.

Het gaat om drie specifieke brieven over wateroverlast, schapen in Park Corlaer en werkzaamheden aan de Vetkamp.

Tijdens de raadsvergadering van 25 september 2025 vroeg raadslid Collignon (De Lokale Partij) aandacht voor deze onbeantwoorde brieven. Wethouder Broekman-van der Pers zegde toen toe dat de inwoners alsnog een inhoudelijke reactie zouden krijgen.

Dienstverlening schoot tekort

De gemeente betreurt het ten zeerste dat de inwoners zo lang hebben moeten wachten. Men vindt dat dit niet de dienstverlening is die inwoners van hun gemeente mogen verwachten. De servicebelofte van de gemeente is dat inwoners binnen twee weken een reactie ontvangen op hun brief of e-mail. Als dat niet lukt, moet de inwoner bericht krijgen dat er meer tijd nodig is. In deze drie gevallen gebeurde dit helaas niet.

Kort na de raadsvergadering is er persoonlijk contact opgenomen met de bewuste inwoners. De gemeente heeft excuses aangeboden en alsnog inhoudelijk op de brieven gereageerd.

Geen eenduidige oorzaak trage afhandeling

De gemeente heeft onderzocht waarom de antwoorden zo lang uitbleven. Er is geen eenduidige oorzaak.

De redenen waren een mix van:
- Ziekte van medewerkers
- Werkdruk
- Onduidelijke overdracht van taken

Gemeente trekt lessen uit de fouten

De gemeente leert uit deze drie situaties dat er extra aandacht nodig is voor het tijdig beantwoorden van vragen van inwoners. Vooral als de medewerker die de taak heeft geregistreerd, afwezig is.

De gemeente neemt de volgende stappen:
- Notificaties in het zaaksysteem moeten aanstaan, zodat medewerkers een extra herinnering krijgen.
- Medewerkers en teamleiders krijgen de instructie dat taken bij afwezigheid tijdig door een ander moeten worden opgepakt.
- Binnen de organisatie komt extra aandacht voor de dienstverlening, inclusief de uitgangspunten, servicebeloften en de gewenste houding.