Op zoek naar de hobbels

Foto: Arjen Gerritsma

Maandag 4 september kwamen acht ervaringsdeskundigen de gemeente helpen.

De achtergrond of beperking van de mensen is heel divers. Autisme, slechtziendheid, een verstandelijke beperking, niet van oorsprong de Nederlandse taal machtig, allemaal zaken die je kunnen hinderen. Kan iedereen meedoen en is onze informatie begrijpelijk? Hoe toegankelijk is onze dienstverlening eigenlijk? Dat was de centrale vraag bij een aantal praktijkvoorbeelden. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een paspoort of bij het zoeken naar een oplossing als er een geschil met de buren is. Ook brieven van de gemeente en een nieuwe website zijn bekeken.

Signaleren van hobbels al bij binnenkomst

Hanneke Braber (MEE Veluwe): “Het signaleren van de hobbels begon eigenlijk al bij binnenkomst. Een van de deelnemers drukte op de zuil bij de balie de knop ‘ik heb een afspraak’ in, en daarna zijn geboortedatum. Vervolgens kreeg hij als antwoord van de zuil ‘U heeft geen afspraak’.” Best verwarrend als je wel een afspraak hebt, maar niet weet dat de zuil alleen is bedoeld voor afspraken bij de Publieksdienst en niet voor andere afspraken binnen het stadhuis.

Paspoort aanvragen niet eenvoudig

Ook een paspoort aanvragen bleek niet eenvoudig. Voor iemand met een licht verstandelijke beperking was het maken van een afspraak via de website best ingewikkeld. Toen maar naar de balie om even ‘in het echt’ te oefenen. Dat bleek ook niet zo eenvoudig te zijn, een vraag als ‘wat is jouw telefoonnummer’ kostte heel wat hoofdbrekens. Roos-Marie van Leeuwen, gemeente Nijkerk: “Dit soort toetsen laat gelukkig ook zien dat het al een stuk makkelijker wordt met simpele oplossingen. Een standaard kaartje meegeven met de tijd van de afspraak en de benodigdheden die iemand mee moet nemen, scheelt bijvoorbeeld al een stuk.”

Inwoners denken mee

Marly Klein, wethouder gemeente Nijkerk: “Het is heel waardevol dat deze inwoners met ons mee willen denken. Zij zien echt andere dingen dan wij van tevoren kunnen bedenken en kunnen direct de hobbels delen waar ze tegenaan lopen.” Dat is belangrijke informatie voor de gemeente, en eigenlijk voor alle dienstverlenende organisaties. Met dit Inclusie project worden hopelijk ook andere organisaties geïnspireerd om met de toegankelijkheid aan de slag te gaan. Alleen samen kunnen we echt verschil maken.

Ook met inclusie aan de slag?

De gemeente Nijkerk en MEE Veluwe willen vaker met ervaringsdeskundigen op onderzoek uit. Wilt u de dienstverlening of toegankelijkheid van uw organisatie eens laten toetsen door iemand met een andere achtergrond of beperking? Of kent u iemand die dit panel wil versterken? Neem contact op met Hanneke Braber van MEE Veluwe ([email protected] of 06-12067814) of Roos-Marie van Leeuwen van de gemeente Nijkerk ([email protected] of 06-15877510).

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen