NOV staat voor Nijkerkse kneuterigheid…

Een schokgolf ging door ondernemend Nijkerk, toen bekend werd dat Marina van Boekhandel Roodbeen besloot uit de NOV te stappen. Waarom was dat zo’n verrassing?

Ik vind het moedig en de juiste beslissing. Want doen waar je in gelooft is passie, doen waar je niet in gelooft, heet stress… En als je ergens niet meer in gelooft, moet je de situatie veranderen. De ander kun je niet veranderen, dus blijft alleen je eigen zienswijze op dingen over. En dat betekent soms je eigen pad inslaan. En dat gaat in dit geval vast en zeker goed komen…

NOV
NOV behartigt de belangen van de winkeliers/ondernemers in de binnenstad. Ze verzorgt de Sinterklaasintocht, de braderieën en feestverlichting, organiseert activiteiten en is spreekbuis naar de gemeente. Prima. Heel goed zelfs. Maar dit is niet meer voldoende om de leegstand tegen te gaan en het gedoe rondom het parkeren het hoofd te bieden. Daarvoor zijn grootse ideeën nodig en stevige schouders die dat kunnen dragen en realiseren. Belangrijkste belangen om rekening mee te houden zijn mijns inziens niet alleen die van winkeliers, maar juist die van hun klanten.

2015-07

Klantbehoefte
Een steeds duidelijker behoefte bij winkelend publiek is authenticiteit en laten we daar in Nijkerk nu een paar leuke voorbeelden van hebben. The Shabby Shed en al helemaal Bell’ Abitare of Mea Flora. Een eigen visie op hun niche en daarom een authentiek concept. Maar ook betrokkenheid in een winkel is essentieel. Het gevoel hebben dat ze je kennen, geeft veel meer de behoefte van gunnen, zoals ik zelf heb bij Expert. En daar kan geen internetwinkel tegenop. Originaliteit is ook belangrijk, waar eigenheid, onderscheidend vermogen en vakmanschap centraal staan. Iedereen zal met mij eens zijn dat De Postkamer daar heel goed in slaagt. En flexibiliteit en effectiviteit zijn de laatste dingen die klanten belangrijk vinden. En daar is Boekhandel Roodbeen weer. Niet alleen een boekhandel, maar de hele ervaring er omheen. Naast een VVV-loket, ook de mogelijkheid om lezingen te organiseren en daarbij zullen zij een boek-aanbod doen. De mogelijkheid voor een deskundig advies en een kopje koffie bij de ‘meiden van Roodbeen’. Veel meer dan een boekhandel.

Denken in oplossingen
Winkelpanden zijn leeg, grote ketens hebben het moeilijk. Wat te doen, naast het parkeerprobleem? Ik heb geen pasklare oplossing, maar ik was wel geïnspireerd door een paar voorbeelden die ik in Haarlem eens tegenkwam. Een combinatie van winkels in één pand. Een lunchroom met een speelgoedwinkel. Ouders even rustig koffie drinken en de kinderen mogen divers speelgoed uitproberen. Een erg leuke combinatie. Of een sapbar bij een bloemenwinkel in. Juist het combineren van leuke winkels en het bieden van een bijzonder concept en unieke beleving, heeft volgens mij de toekomst. En bevordert de (impuls)aankoop. Beleving, daar gaat het om. En de rol van de NOV daarbij? Vooral de initiatieven van winkeliers met elkaar combineren en faciliteren lijkt mij.

Geen doel op zich
Het beeld dat de NOV nu afgeeft is overal ’tegen’ zijn, negatieve sfeer en oubollig. En dat wordt weer bevestigd door gedoe rondom Van Duinkerken, kritiek op parkeren en vertrek Roodbeen uit de NOV. Wees blij dat de gemeente Van Duinkerken binnen houdt! En toch heeft ook diezelfde NOV net de nieuwe winkel-app ‘Koophetlokaal’ gelanceerd… Oké, het was een idee van één van hun leden; Robert Koelewijn van Studio Nijkerk. En dat de NOV het adopteert en verder promoot is dan juist de meerwaarde van een vereniging, toch? Erg leuk initiatief overigens die app. Iets wat omarmd moet worden en actief in de markt gezet moet worden; door de NOV. Alle winkeliers hebben er wat aan en dat zijn juist de belangen die behartigd moeten worden. Want helden zijn het, diegene die iets nieuws ontwikkelen en daarmee Nijkerk op de kaart zetten! En zo hoort het: acteer nu eens niet vanuit je angst, maar sta in je kracht en doe waar je in gelooft. Want wat is het doel? Veel toerisme deze kant op halen lijkt me. En inwoners hier laten winkelen, en niet in Amersfoort, Barneveld of Putten. Denk eens buiten geijkte paden en ontwikkel unieke combinaties en concepten: help elkaar! En als het samenwerken binnen een vereniging niet werkt, stop er dan inderdaad mee. Misschien de doelen van de NOV eens herijken? Het is een middel, geen doel op zich!

 

Dossier:
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen