Dropje

Foto: nijkerk.nieuws.nl

De wereld verandert.

Het is een veelgehoorde dooddoener in waarschijnlijk elke branche. Verandering is helemaal niet nieuw, het is juist een constante. Alleen volgen noviteiten elkaar tegenwoordig in zo’n rap tempo op dat we allemaal het gevoel hebben chronisch achter te lopen. En daarom een inhaalslag moeten maken. In deze tijd van veranderdrift is het een verademing dat bij DA Engel – hoewel de eigenaar wijzigt – verder alles hetzelfde blijft.

Bert Engel vertelde het zaterdag nog aan een echtpaar voor me in de rij. Na bijna 40 jaar nemen zijn vrouw en hij afscheid en dragen zij de zaak over. Maar het personeel blijft en vrijwel niets verandert. Nieuwe eigenaar Patrick komt uit de apothekerswereld en breidt het assortiment alleen uit met Vichy. Verder geen grootse veranderplannen, zo lijkt het. Wat goed is, is goed.

Beleving

Op zoveel andere plekken zie je hoe winkels zichzelf opnieuw uitvinden. Shoppen in een fysieke winkel doe je tenslotte alleen als er iets te beleven valt. We hebben vaste waarden uit het verleden in de retailbranche zien stranden of in elk geval flink zien worstelen. Maar schuilt in verandering dan de enige redding? Of kunnen winkels ook omarmen (en vasthouden aan) wat hen ooit krachtig maakte, hooguit in een nieuwe jas?

Hoewel ik best vaak iets online koop, ben ik dolblij met een drogisterij om de hoek als ik tandpasta nodig heb, of als ik tips wil over hoe ik pijntjes bij mijn kind kan verzachten. Ik kan me niet voorstellen dat een tent het van dat soort aankopen alleen redt, maar toch verwacht ik dat de behoefte aan een fysieke winkel (voorlopig) zeker blijft bestaan.

Klassieker

Beleving toevoegen? Het dropje bij het afrekenen bij DA in Paasbos is wat mij betreft genoeg. Ze doen dat daar al minstens zo lang ik in Nijkerk woon en waarschijnlijk al veel langer; een kokindje aanbieden aan iedere klant. Duizenden kilo’s van de ronde dropklassieker met de vertrouwde K moeten er in al die jaren doorheen zijn gegaan. De jongste generatie (lees: mijn dochtertje) vraagt al voor binnenkomst: denk je dat ik een dropje krijg? Reken maar dat het antwoord altijd ja is! En daarom hoop ik dat – wat voor veranderingen de nieuwe eigenaar op den duur ook gaat overwegen – het dropje van Bert Engel altijd blijft.

2016-25

Over Nelleke den Besten

Nelleke den Besten studeerde journalistiek, maar werkt momenteel als marketing-/communicatieadviseur bij een verzekeraar en als tekstschrijver. Met haar schrijfbedrijf Snars geeft zij een positieve betekenis aan het woord ‘snars’, dat doorgaans alleen in ontkennende vorm gebruikt wordt. “Ik snap er geen snars van” is verleden tijd, want haar teksten zijn helder, raak en effectief. Het is Nellekes ambitie de woorden van iedereen als niemand anders te schrijven.

LAAKBAAR

Twee columnisten midden in het werkgebied van nijkerk.nieuws.nl ontmoeten Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. Elke twee weken een nieuwe column waarin je kunt lezen wat Nelleke den Besten en Merit Roodbeen, bezig houdt.

Elke twee weken een nieuwe column online

 

Dossier:
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen