Gemeente scoort onvoldoende

Foto:

Nijkerk scoort onvoldoende als het gaat om het beantwoorden van ondernemersvragen.

Dat meldt omroep Gelderland

Ben je ondernemer en heb je een vraag aan de gemeente? Dan maakt het volgens een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat behoorlijk uit of je die vraag per e-mail of telefonisch stelt.

In Nijkerk kun je vragen beter niet per e-mail stellen, want de gemeente scoort niet meer dan 4.26.
Bellen gaat wat beter. Dan is de score 5.86, een klein zesje

Wat is er onderzocht?

Alle gemeenten werden door zogenoemde ‘mystery guests’ (mensen die deden alsof zij een ondernemer zijn met een vraag, red.) vijftien keer gebeld met een vraag en vijf keer gemaild met een vraag. De onderzoekers legden de gemeenten veelgestelde ondernemersvragen voor; bijvoorbeeld over het aanvragen van een koopavond of bepaalde soorten vergunningen.

De score van de gemeenten wordt onder andere bepaald door hoe snel de telefoon wordt opgenomen, hoe snel er op een e-mail wordt gereageerd, of het antwoord begrijpelijk is, niet vol jargon staat en of gemeenten zich aan beloften houden. ‘Als een gemeente bijvoorbeeld zegt, we zoeken het uit, en bellen u voor dinsdag terug, dan hebben we ook gekeken of zij zich daaraan gehouden hebben’, legt een woordvoerder van het ministerie uit.

 

 

Dossier:
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen