Haardencentrum start voorlichtingscampagne

Foto:

Vanaf 1 november zet Haardencentrum Hoevelaken B.V. zich in voor een voorlichtingscampagne voor bezitters van haarden en kachels.

Het doel van de campagne is om consumenten bewust te maken van de vier pijlers die wezenlijk bijdragen aan schoner en veiliger stoken van een haard of kachel binnenshuis. Tegelijk met deze campagne bezorgt Haardencentrum Hoevelaken B.V. een brief bij de gemeente Nijkerk om verduurzaming van houtstook op de agenda te zetten. Het centrum is aangesloten bij de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK).

De vier pijlers in de campagne zijn: een kachel of haard voldoet aan de nieuwe Ecodesign-norm, is aangesloten door een erkende DE-installateur, brandt op schoon én droog hout en de stoker is zich bewust van zijn stookgedrag.
Op www.beterstoken.nl kun je een check doen of aan deze vier onderdelen wordt voldaan.

Overheid

Ook de gemeente wordt actief in de campagne betrokken. In mei dit jaar kregen alle Nederlandse gemeentes al het rapport ’Basis voor beleid houtrookoverlast en luchtkwaliteit 2019-2030’, opgesteld door de NHK.

In dat document staat feitelijke informatie, die bedoeld is voor beleidsmakers om een inhoudelijk debat over houtstook te voeren. Haardencentrum Hoevelaken B.V. zal deze maand een brief bezorgen bij de gemeente. Die brief verwijst naar dit rapport en vraagt om als gemeente actief aan de slag te gaan met op feiten gebaseerd beleid. Dit om overlastsituaties rondom houtstook te vermijden en kwalitatieve houtstook onder de aandacht te brengen. De NHK heeft als doel om de emissies van haarden en kachels voor gebruik binnenshuis uiterlijk in 2030 met 50% te verminderen.

Campagne

Naast de brief voor de gemeente zet de branche in op consumentenvoorlichting.

Benno de Groot: “De uiteindelijke stoker is natuurlijk de consument zelf. Wij zorgen voor een Ecodesign-kachel of -haard en een gecertificeerde installatie, de consument zelf zorgt voor droog en schoon hout en weet hoe en haard of kachel optimaal bediend dient te worden. Voor dat laatste organiseren wij regelmatig stookinstructieavonden in onze showroom.” De voorlichtingscampagne loopt tot en met april 2020.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen