Blijft de consument Nijkerkse winkel trouw?

Foto:

Nijkerkse consumenten blijven hun dagelijkse boodschappen vooral doen bij supermarkten in eigen gemeente.

Supermarkten hoeven vooralsnog niet echt te vrezen voor concurrentie van bijvoorbeeld online bezorgers zoals Picnic. Van al het geld dat Nijkerkse consumenten uitgeven aan dagelijke boodschappen, vloeit 91% naar supermarkten in eigen gemeente. Dat is slechts een fractie lager dan twee jaar geleden, toen 92% van alle boodschappeneuro’s binnen de gemeentegrenzen bleef.

Voor andere retailers ligt dat plaatje anders. Voor bijvoorbeeld kleding, elektronica en meubels zijn Nijkerkerse consumenten de eigen winkelier minder trouw. In 2016 ging nog bijna de helft (49%) van alle uitgaven aan niet-dagelijkse artikelen naar Nijkerkse winkeliers. Dat is inmiddels gedaald tot 43%. De concurrentie komt daar van alle kanten: winkels in Amersfoort (22%), andere winkelcentra in de regio (13%) en webshops (22%).

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen