Waterschap Vallei en Veluwe verbetert dienstverlening

REGIO – Sneller vergunningen afgeven, betere en meer informatie op de website, gemeente-ambtenaren die beter op de hoogte zijn van procedures van het waterschap. Het is een deel van het aantal doelen, dat Waterschap Vallei en Veluwe nastreeft in de komende twee jaar. In april ontving het waterschap uit handen van de heer Roel Boer (Kamer van Koophandel) het Bewijs van Goede Dienst. Dit naar aanleiding van een onder-zoek onder ondernemers en overheden, waaruit blijkt dat het waterschap haar dienstverlening op een aantal terreinen kan verbeteren.In 2012 liet het waterschap de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van vergunningverlening en handhaving onderzoeken. Gemeten zijn o.a. termijnen van vergunningverlening, professionaliteit, ondernemersgerichtheid en betrouwbaarheid. De reden van het onderzoek is de wens van de overheid om de regeldruk voor bedrijven en burgers terug te dringen en te onderzoeken welk niveau van dienstverlening gewenst is. Bedrijven en overheden gaven in het onderzoek aan tevreden te zijn over de klantgerichtheid van het waterschap, de adviezen die worden gegeven en de wijze waarop het toezicht op regelgeving wordt uitgevoerd. Over twee jaar wordt het onderzoek naar de dienstverlening door het waterschap herhaald. Het waterschap wil dan op alle tien normen die de overheid stelt een ruime voldoende scoren. Vergunningverlening na drie weken

REGIO – Sneller vergunningen afgeven, betere en meer informatie op de website, gemeente-ambtenaren die beter op de hoogte zijn van procedures van het waterschap. Het is een deel van het aantal doelen, dat Waterschap Vallei en Veluwe nastreeft in de komende twee jaar. In april ontving het waterschap uit handen van de heer Roel Boer (Kamer van Koophandel) het Bewijs van Goede Dienst. Dit naar aanleiding van een onder-zoek onder ondernemers en overheden, waaruit blijkt dat het waterschap haar dienstverlening op een aantal terreinen kan verbeteren.

In 2012 liet het waterschap de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van vergunningverlening en handhaving onderzoeken. Gemeten zijn o.a. termijnen van vergunningverlening, professionaliteit, ondernemersgerichtheid en betrouwbaarheid. De reden van het onderzoek is de wens van de overheid om de regeldruk voor bedrijven en burgers terug te dringen en te onderzoeken welk niveau van dienstverlening gewenst is. Bedrijven en overheden gaven in het onderzoek aan tevreden te zijn over de klantgerichtheid van het waterschap, de adviezen die worden gegeven en de wijze waarop het toezicht op regelgeving wordt uitgevoerd.

Over twee jaar wordt het onderzoek naar de dienstverlening door het waterschap herhaald. Het waterschap wil dan op alle tien normen die de overheid stelt een ruime voldoende scoren.

Vergunningverlening na drie weken

 

De vergunningen die het waterschap afgeeft zijn onder andere voor het onttrekken van grondwater en het bouwen bij water, dijken en kades. In ruim 90 procent van de gevallen geeft het waterschap deze vergunning binnen de wettelijke termijn van acht weken af. Volgens de interne normen moet het waterschap 95 procent van de vergunningen binnen die termijn afgeven. Het waterschap reorganiseert daarom op dit moment het vergunningverleningsproces. De verwachting is dat de meeste vergunnin-gen straks binnen drie weken worden verstrekt.

Burgers en bedrijven beter informeren

 

Het reorganiseren van het vergunningverleningsproces is één van de manieren waarop het waterschap de komende jaren zijn dienstverlening verbeterd. Per 1 januari 2014 wil het waterschap zijn informatie via de website op orde hebben. Eerder is niet mogelijk omdat dit jaar nieuw beleid wordt gemaakt voor het nieuwe gefuseerde waterschap. Ambtenaren van de 37 gemeenten die in het gebied van Vallei en Veluwe liggen, krijgen inmiddels voorlichting van het waterschap over de Waterwetprocedures. Het doel daarvan is dat gemeenten bij aanvragen van burgers en bedrijven van een Omgevingsvergunning weten wanneer ook een Waterwetvergunning van het waterschap vereist is.

Bewijs van Goede Dienst

Het Bewijs van Goede Dienst is een landelijk meetinstrument voor overheidsorganisaties om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de dienstverlening aan ondernemers. Om de kwaliteit te meten zijn servicenormen ontwikkeld. Deze normen vormen het Normenkader voor Bedrijven. Het doel van het Normenkader is een bijdrage te leveren aan de verbetering van de dienstverlening aan ondernemers. Het gaat daarbij om dienstverlening van de zijde van gemeenten, provincies en waterschappen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen