INGEZONDEN BRIEF: Veiligheid bij rally voorop

Foto:

Wij, als officials hebben begrip voor uw teleurstelling naar aanleiding van de reacties, die de gemeenten Putten, Nijkerk en Barneveld hebben gegeven op de rally.

Wij hopen dan ook, dat deze gemeenten nogmaals willen kijken naar de organisatie en het veiligheidsplan en kijken naar waarin de gemeente ons kan ondersteunen, als het gaat om de veiligheid.

Als rallyliefhebbers en -officials willen we natuurlijk, dat het evenement doorgaat en is het voor ons natuurlijk makkelijk praten als het gaat om veiligheid, maar we hebben begrip voor de gemeentes, die het vanaf een afstand en op papier moeten beoordelen of een evenement veilig is. Ook al is dat eerder verreden.

Hieronder wil ik – als official zijnde – reageren en het één en ander toelichten. Wie weet wordt dit gelezen door de gemeente en kan dit een ander licht werpen op de zaak.

Ook wij als rallyliefhebbers en -officials weten, dat een incident grote gevolgen kan hebben. Of het nu lokaal is of nationaal, wij willen dat iedereen aan het einde van de dag weer thuis in zijn eigen bed kan slapen.

Ik denk, dat ik het beste kan beginnen met het benoemen,  dat wij als officials geen vrijwilligers zijn die op een zaterdagmiddag een veiligheidshesje aandoen en zomaar een lintje spannen over het weiland van een boer. Wij zijn opgeleide mensen getraind door de KNAF op het gebied van veiligheid voor de deelnemers, voor het publiek en voor  aanwonenden. Bovendien gaat het in die training over communicatie, sociale vaardigheden en omgang met agressie. Hiervoor worden we zelfs geëxamineerd.

We doen meer dan met een vlag zwaaien, of een deelnemer laten starten bij aanvang van een klassementsproef.

Onze basis is het veiligheidsplan, waarmee we meestal rond de 2 tot 3 uur beginnen, voordat er überhaupt een auto bij de start staat. In dit veiligheidsplan staat voor elke situatie weergegeven hoe en waar wij een zogenoemde verboden publiekzone creëren. Deze zone is er om publiek op een afstand te houden, mocht het voorkomen dat er een auto of onderdeel daarvan door welke reden dan ook in het weiland/boom/sloot terecht komt. De mede officials weten dat het veiligheidsplan een minimumeis is en er graag liever extra ruimte geven aan het verboden publiekzone. En ik kan het begrijpen dat een buitenstaander hiernaar kijkt en zegt dat “een lintje” en een verboden publiek “bordje” niet veilig kan zijn. Hierop kan ik zeggen: “die schijn wekt het inderdaad maar wij als officials werken NIET met schijnveiligheid. De veiligheid voor het publiek wordt nogmaals gecontroleerd door de organisatie en de KNAF voordat er een deelnemer start.
We kunnen nu eenmaal niet overal betonblokken/vangrails of grindbakken creëren zoals op een circuit. Maar wat we wel kunnen, is het publiek op een veilige afstand houden met dit lint en de borden en door contact te hebben met het publiek om informatie te geven en eventuele vragen te beantwoorden.

Het laatst genoemde doen wij ook met aanwonenden van een klassementsproef. We hebben er begrip voor, dat deze mensen soms geen rallyliefhebber zijn en niet thuis “vast” willen zitten tijden een rally die voor hun huis gaat. We zoeken contact met deze mensen, terwijl we bezig zijn met voorbereidingen en proberen deze mensen zo goed mogelijk te helpen zowel voorafgaand aan als tijdens de klassementsproef.

Natuurlijk zorgen we ook voor de veiligheid voor de deelnemers. In geval van nood zullen wij via communicatiemiddelen hulp inschakelen. Ambulance en berging staan paraat bij de start van de klassementsproef. Maar de officials langs de proef hebben naast communicatie ook brandblussers bij zich om te gebruiken en de bekende vlag om andere deelnemers te kunnen waarschuwen. Ik ben van mening dat wij, alle officialclubs en organisatoren, met tientallen jaren aan ervaringen in binnen en buitenland en niet te vergeten de Wereldkampioenschap Rally (afgekort: WRC) kennis en ervaringen hebben om een veilige rally te organiseren en te ondersteunen en al velen jaren goed hebben weten te draaien.

Maar tot zover de veiligheid waarvoor de officials worden ingezet. Natuurlijk doen we veel meer maar ik wou het hierbij even laten.

Van de deelnemers kan worden verwacht dat ze zich netjes gedragen buiten de klassementsproeven om. Zij weten dat hun rijgedrag invloed kan hebben op de vergunning en in het ergste geval hun deelname kan kosten aan de rally met bijkomende boetes. De deelnemers hebben een rallycursus en -examen moeten afleggen, voordat ze kunnen deelnemen aan een rally. Het zijn dus niet zomaar mensen die “even” meedoen.

Natuurlijk kan de organisatie ook niet zonder verkeersregelaars, die het verkeer aansturen en regelen, boa’s en politie die de veiligheid verzorgt buiten de klassementsproeven. het ambulance en bergingspersoneel die aanwezig zijn op de klassementsproeven.

Ik zal ongetwijfeld een aantal facetten zijn vergeten maar wij vragen u als rally liefhebber om geduld en respect te hebben terwijl de organisatie zijn uiterste best doet om dit evenement te laten doorgaan.

De voorzitter van het Team Officials Centraal Nederland

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen