2020 in het teken van nieuwe look & feel van de Praxis

Foto:

“Na ombouwproject focus op optimaliseren eigen winkelapparaat”

Dat zegt Frits Voorhout, Directeur Verkoop Praxis tegen STS. “Bijna 200 vestigingen heeft Praxis momenteel in ons land, waarmee het de grootste bouwmarktketen van Nederland is. Inmiddels zijn alle voormalige Formido-vestigingen die ervoor gekozen hebben bij Maxeda DIY Group te blijven geïntegreerd in Praxis. De laatste winkels worden begin dit jaar omgebouwd.

“De ondernemers zijn goed opgenomen en geïntegreerd bij de Praxis-club”, aldus Frits Voorhout, sinds 1 januari van dit jaar Directeur Verkoop en in die functie eveneens verantwoordelijk voor de franchisers binnen de organisatie. “2020 zal voor een belangrijk deel in het teken staan van onze nieuwe look & feel.”

“”Hij sprak ze allemaal, de Formido-ondernemers. Sommigen zelfs meerdere keren. Alle opties werden besproken, de ondernemers maakten vervolgens hun eigen keuze. Met de club die ervoor koos door te gaan bij Maxeda, is Voorhout heel tevreden. “Het is goed te merken dat de voormalige Formido-ondernemers, die lid waren van een vereniging, zich thuis voelen bij Praxis, dat ze zich prettig voelen bij de formule. Ik ben heel blij met de club die we nu hebben.” Het grootste verschil tussen de twee formules zit ‘m in de hard versus soft franchise. Formido was minder gestuurd, maar had ‘slechts’ 20.000 artikelen, tegenover Praxis met 35 tot 40.000 artikelen.

Onlangs werd de laatste voormalige Formido in Nijkerk na de ombouwfase opgeleverd als Praxis. Ook opent Praxis nog een nieuwe eigen vestiging in Oegstgeest. Verder zal 2020 voor een belangrijk deel in het teken staan van de verdere uitrol van de nieuwe look en feel van Praxis. “Tien procent is nu ongeveer omgebouwd in de nieuwe stijl, waaronder de voormalige Formido’s. De afdeling die de ombouwtransitie van Formido heeft begeleid, gaat nu hier mee verder. Het is niet alleen een kwestie van een nieuwe uitstraling, het gaat ook om de goederenindeling, het aanpassen van afdelingen. Het koopgedrag en de wensen van consumenten veranderen daar moet je je als formule op aanpassen. Misschien wat meer decoratief, minder bouw. Die analyses worden nu gemaakt”, aldus Voorhout, die benadrukt dat dit traject niet iets is wat enkel voor 2020 op de planning staat.

“Het gaat om een proces van een paar jaar. We hebben er in onze planning zo’n 2 tot 3 jaar voor uitgetrokken.”

Eveneens een punt van aandacht voor de komende jaren, is de webshop, die nog verder ontwikkeld zal worden. “We moeten mee met de concurrentie, zoals Bol.com, die ook meer en meer doe-het-zelf-artikelen verkoopt. Hetzelfde geldt voor de grote Duitse bouwmarkten, zoals Hornbach. Dat soort concurrentie brengt je natuurlijk niks. We hebben gelukkig slechts een winkel hoeven sluiten, maar houden het wel scherp in gaten en zullen keuzes en stappen maken waar nodig.”

bron: qumedia

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden