Bast Driedorp levert blauwe diesel aan De Haan

Foto:

Sinds kort tanken de chauffeurs van De Haan transport (aan de Tabaksplanter) bij Bast Driedorp blauwe diesel.

CO2 reductie

Graddus de Haan over het waarom van de blauwe diesel: “We rijden op blauwe diesel, omdat dat helpt onze doelstellingen voor de CO2 reductie te halen. Een eis, die de overheid, een van onze grote klanten, ons  oplegt. We deden er al wel van alles aan. Zo hebben we chauffeurs op cursus gestuurd om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar er moest meer gebeuren. Van de 800.000 liter brandstof, die we per jaar verrijden, gaan we nu 300.000 liter blauwe diesel gebruiken. Dat is wel duurder trouwens. Het kost ons op jaarbasis zo’n 16.000 euro.”

Pro Rail, Rijkswaterstaat en vele andere bedrijven belonen opdrachtnemers die zich hebben laten certificeren ten opzichte van de CO2-Prestatieladder. Transportbedrijf G.L. de Haan B.V. wil de uitstoot van CO2 en het verbruik van schaarse middelen ten gevolge van haar diensten reduceren. Om in aanmerking te komen voor beloning van opdrachtgevers heeft Transportbedrijf G.L. de Haan B.V. gekozen voor certificering volgens de CO2-Prestatieladder.

Bast Driedorp enige leverancier

Guliker’s Oliehandel uit Putten levert de diesel aan Bast Driedorp, een Total tankstation. Bast Driedorp is het enige Totaltankstation, dat deze blauwe diesel levert. Dat is het resultaat na overleg van De Haan, Bast Driedorp en Guliker’s Oliehandel.

 

Synthetische brandstof

Chris van Lopik van Guliker’s oliehandel legt uit, dat blauwe diesel een synthetische brandstof is, die uit afval gewonnen wordt. In de diesel,waar De Haan nu op rijdt, is voor 20% blauwe en 80% gewone diesel. Hij is ervan overtuigd, dat de ze blauwe diesel milieuvriendelijker en beter voor het klimaat is. Hij legt uit, dat blauwe diesel voor iedere dieselmotor geschikt is. Oudere diesel zouden er zelfs beter van gaan rijden.

Blauwe diesel bestaat uit resten van plantaardige olieën die eerst een voedseldoel hebben gediend. De afvalproducten die vrijkomen zodra de grondstof is klaargemaakt voor menselijke consumptie, worden normaal gesproken gestort of verbrand. Nu worden deze afvalproducten gebruikt om Blauwe Diesel 20-50 van te maken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen