Hoe kan boerin Liane van Steeg-Woudenberg de omzet vergroten?

Foto:

Boerin Liane van Steeg-Woudenberg verwelkomde onlangs vijftien zeer diverse gasten voor een online ‘DOEMEE Dialoog Borrel’.

Samen met haar man heeft ze een melkveehouderij in Nijkerk. Haar ambitie om de kalveren van hun melkkoeien een volwaardig onderdeel te maken van de bedrijfskringloop, door de kalveren zelf te houden en het vlees zelf te vermarkten, stond centraal. Tijdens de borrel gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over de weg van product naar consument en over de verkoop en marketing van hun vlees, die Van Steeg zelf ter hand heeft genomen. “Durf te laten zien hoe jullie bedrijf zich onderscheidt en blijf altijd ondernemen met je hart”, klonk de slotsom.

De vraag van Liane van Steeg aan haar online tafelgenoten was: ‘Hoe verbeteren wij onze bedrijfskringloop en hoe krijgen wij het vlees op een efficiënte manier bij de consument?’ Aan de hand van verschillende break-out sessies gingen de diverse belanghebbenden in gesprek over de kansen die zij zagen en de mogelijkheden die haar bedrijf biedt. Haar kracht is haar passie voor het vak, de liefde voor haar dieren: haar verhaal. Er was consensus dat een heldere commerciële doelstelling belangrijk is om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Ondernemen met passie

Momenteel vindt de verkoop van Liane’s product vooral haar weg in de lokale supermarkt, bij de boerderijwinkel in de buurt en via bezorging aan de deur. Daarnaast verkoopt zij het vlees op haar eigen erf, waar zij de consument haar verhaal kan vertellen en waar de consument zelf kan zien waar het vlees vandaan komt. Momenteel is deze bedrijfsvoering nog niet rendabel en is Liane op zoek naar manieren om haar afzet te vergroten.

De deelnemers aan de borrel gaven haar advies: houd rekening met de wensen van de consument, houd ze op de hoogte van ontwikkelingen in de bedrijfskringloop en zoek samenwerkingen op. Werk samen met andere partijen die ook jouw verhaal willen vertellen. Daarnaast moet je durven laten zien hoe je bedrijf en producten zich onderscheiden en altijd blijven ondernemen met je hart. ‘Een ondernemer met passie gaat namelijk ook door als het minder gaat!’

Verkoop via online platformen

Naast haar ambitie om de bedrijfskringloop te verbeteren, dienen ook de afzet en inkomsten voldoende te zijn om van de boerderij te kunnen leven. Maar hoe bereik je een groter publiek zonder voorbij te gaan aan het duurzame verhaal van je product? ‘Breid je verkoop uit naar online platformen,’ luidde een van de adviezen. Hierbij werd verwezen naar grote online platformen die de boodschappen tot aan de deur bij mensen bezorgen, maar werd ook stilgestaan bij eenvoudige social media berichten. ‘Houd het bij online verkoop vooral lokaal of regionaal, zodat mensen je leren kennen en terugkomen. Zo zorg je ervoor dat je verhaal niet verloren gaat.’

Informele en warme sfeer

Het ‘DOEMEE Dialoog Borrel’ stond in eerste instantie gepland bij Liane op de monumentale boerderij aan de Bloemendaalseweg. Samen met haar man Theo en dochter Jolien vormt Liane de vierde generatie op hun melkveehouderij waar ze 85 melkkoeien en sinds een paar jaar ook hun eigen stierkalveren houden. Door de verscherpte corona-maatregelen is besloten de borrel online vorm te geven. Onder het mom ‘Eten verbindt!’ ontvingen alle deelnemers een borrelbox die tijdens de start van de sessie gezamenlijk werd geopend. Initiatiefnemer en boerin Heleen Lansink: “Een online borrel… ik was benieuwd of de discussie op deze manier van de grond zou komen. Maar het heeft mij enorm verrast. Het gezamenlijk openen en genieten van de borrelbox zorgde vanaf het begin voor een informele sfeer. Dit resulteerde in een open en aangename dialoog, want door de gezamenlijke borrel en hapjes voelde je je toch verbonden aan elkaar.”

Campagne Zuivel en Klimaat

Deze online dialoog borrel maakt onderdeel uit van een campagne in zes Europese landen over de activiteiten van de Europese zuivelsector op om verder te verduurzamen (klimaatmaatregelen, grondgebondenheid, biodiversiteit, kringlooplandbouw etc.). Het een en ander in de context van de toenemende wereldvraag naar betaalbare, gezonde voeding. De campagne ‘European dairy on track’ loopt tot en met 2020 in Frankrijk, België, Nederland, Ierland, Noord-Ierland en Denemarken en is medegefinancierd door de Europese Commissie.

In “Regionaal Perspectief”maakte Silvia Krebber en Corine Feenstra deze reportage over Liane van Steeg

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen