Meander maakt werk van mensgerichte zorg

Foto:

AMERSFOORT – Meander Medisch Centrum introduceert vandaag officieel vier zogeheten klantbeloften waarmee het ziekenhuis invulling geeft aan de ambitie om mensgerichte zorg te leveren.

Echt contact, oprechte aandacht, persoonlijke keuzes en samenwerking is wat Meander belooft in de omgang met patiënten en hun naasten en tussen medewerkers onderling. Binnenkort zijn vier levensgrote posters van de klantbeloften te zien in de gebouwen van Meander in Amersfoort en Baarn.

De mens centraal

Karin van der Goot, manager P&O: “Wij hebben patiënten en medewerkers gevraagd wat onze zorg speciaal maakt of zou moeten maken. Bovenaan de lijst van veelvoorkomende antwoorden stonden woorden zoals aandacht, contact, gezien worden, de beste zorg en samenwerken. Waar we vroeger dachten vanuit de gedachte ‘de patiënt centraal’ veranderden we van mening en kwam de focus te liggen op ‘de mens centraal’. En dat geldt niet alleen voor patiënten maar ook voor medewerkers. Uiteindelijk zijn hier vier klantbeloften uit naar voren gekomen die heel goed aangeven wat patiënten van ons mogen verwachten. De afgelopen tijd, ook tijdens de coronacrisis, hebben we onder medewerkers veel aandacht geschonken aan deze beloften. Vandaag introduceren we de klantbeloften officieel aan onze patiënten, hun naasten en onze ketenpartners. Omdat klantbeloften naast merkbaar ook zichtbaar moeten zijn, komen er vier grote visuals van de klantbeloften te hangen in De Laan van ons gebouw in Amersfoort en in de hal in Baarn. Zo is het voor iedereen zichtbaar wat wij beloven en waar wij op aanspreekbaar zijn.”

Onderzoek patiënttevredenheid

Al jaren doet Meander onderzoek naar de tevredenheid van patiënten over de behandeling en de bejegening. Het afgelopen jaar zijn ook de klantbeloften onderzocht en blijkt dat 91% echt contact en 86% oprechte aandacht ervaart tijdens het zorgproces. De mogelijkheid voor persoonlijke keuzes en samenwerking wordt door respectievelijk 65% en 71% ervaren. Karin van der Goot: “ Uit ons onderzoek onder patiënten blijkt dat onze klantbeloften geen ‘loze beloften’ zijn. We slagen er goed in deze aspecten in ons dagelijks werk naar voren te laten komen. Maar we kunnen nog zeker een stapje extra zetten met name als het gaat om persoonlijke keuzes en samenwerking. Ook is het voor patiënten nog onvoldoende duidelijk waar en hoe er precies wordt samengewerkt binnen het buiten het ziekenhuis. De stap naar mensgerichte zorg in een mensgerichte organisatie is geen sprintje maar een kwestie van lange adem. Ik ben blij dat we kunnen uitlichten waar we trots op zijn en concrete stappen zetten waar we kunnen verbeteren”.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen