Corlaerleerlingen denken na over school van de toekomst

Foto:

We proberen leerlingen echt uit hun comfortzone te halen, aldus Thea van den Insert van “Inblinkers“)

Op het Corlaercollege zijn ze over het algemeen best tevreden over hoe de zaken gaan. Maar het kan beter en de toekomst komt eraan. Daarom stond woensdagmiddag de school van de toekomst centraal. Niet vanuit het perspectief van deskundigen, noch van docenten en schoolleiding, maar vanuit leerlingen.

Van den Insert: “Ze moeten loskomen van het gebruikelijke patroon, dat bestaat uit gebouw, klas, bord, laptop.” Na een inleiding gingen de leerlingen aan de slag. Ze dachten na door te tekenen, er met elkaar over te praten en posters te maken. De leerlingen konden nadenken over het leerproces en de organisatie daarvan, maar ook over de inhoud. Uit eerdere Inblinkersbijeenkomsten komt naar voren, dat leerlingen gezien en gehoord willen worden. Ze willen relevant onderwijs. Zo vroeg een leerling zich woensdagmiddag af, waarom vrouwen zo weinig in geschiedenisboeken voorkomen. Een ander stelde rekenen ter discussie: “Ik heb toch een mobieltje?

Het resultaat (de posters) werden daarna aan Plv Rector Ronald Schaefer voorgelegd.

“We stoppen het er absoluut in”

Schaefer vond de resultaten van de middag meer dan de moeite waard. Hij hield er vooral aan over, dat de school teveel resultaatgericht, teveel op de cijfers gericht is.

Leerlingen, aldus Schaefer, vragen om meer tijd, meer kansen op praktijkervaring, naast de – ook noodzakelijke – theorie.
Het wordt allemaal meegenomen in het nieuwe schoolplan voor de komende vijf jaar. Dat plan moet eind van dit jaar op tafel liggen en wordt dan ook aan de leerlingen gepresenteerd

Als dank voor het meedenken, kregen de leerlingen een jong plantje mee, dat nog volop in de toekomst kan groeien.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen