Oranjelaan, Stationsweg en Hoefslag naar 30 km/uur

Foto:

CDA-raadslid Bert Veldhuizen liet in januari weten, dat zijn partij bezorgd is over het verkeer op de Oranjelaan.

Vandaag komt het college met een voorstel om de Oranjelaan en de Hoefslag anders in te richten. Dat gaat 1,5 miljoen kosten. De maximumsnelheid gaat naar beneden, er verdwijnen parkeerplekken, parkeertijd maximaal 1 uur, het Alexanderplein wordt groener. De verkeersveiligheid en de leefbaarheid zouden er beter door worden.

De Oranjelaan, de Stationsweg, het Willem Alexanderplein en de Hoefslag is op dit moment een veelgebruikte verkeersader grenzend aan het centrum van Nijkerk. “Deze route is al druk en wordt nog veel gebruikt voor doorgaand verkeer richting Barneveld en Putten. Dit levert ongewenste situaties op voor de veiligheid en leefbaarheid. Reden om de knelpunten aan te pakken en dit gebied anders in te richten”, geeft wethouder Wim Oosterwijk aan.

Verkeersveiligheid

De huidige snelheid van 50 km/uur wordt aangepast naar 30 km/uur. Hierin volgt de gemeente Nijkerk ook het landelijk verkeersbeleid om binnen de bebouwde kom maximaal 30km/ uur te rijden.

Met het verlagen van de snelheid wordt het doorgaande verkeer gestimuleerd een andere route te nemen. De Hoefslag en de Oranjelaan worden gezien als ontsluitingsweg voor de aanliggende straten met woningen en bedrijven. Het Willem Alexanderplein wordt ingericht als verblijfsgebied. De voetganger is hierbij het uitgangspunt. Het gemotoriseerd verkeer komt op de tweede plaats. Op alle wegvakken geldt dat auto’s, scooters/ bromfietsen en fietsers van dezelfde wegbreedte gebruikmaken. Dit vraagt extra aandacht van alle weggebruikers waardoor de veiligheid toeneemt. Fietsers worden geholpen hun weg te vinden met fietssuggestiestroken.

Station verbinden met de binnenstad

Door het Van Reenenpark te verlengen tot aan het station wordt er een duidelijke verbinding gemaakt met de binnenstad. Om dit goed uit de verf te laten komen is het busstation rechts voor het station geconcentreerd. Aan de linkerkant wordt een verblijfsgebied voor de reizigers ingericht. Het parkeren is tot het minimum beperkt door 14 parkeerplekken voor korte duur terug te brengen en de overige plaatsen op te heffen. Dit sluit aan bij het bestaande parkeerbeleid voor de binnenstad. Het Alexanderplein krijgt hierdoor 50% meer groen en dit leidt tot een betere opname van hemelwater en het verminderen van hittestress.

Parkeren

Het uitgangspunt is om alle parkeerplaatsen langs de Oranjelaan en op het Willem-Alexanderplein als blauwe zone in te stellen met een parkeerduur van 1 uur. Het handhaven van parkeerplaatsen langs de Oranjelaan en deels op het Willem Alexanderplein komt tegemoet aan de wensen vanuit de omgeving. Verder biedt het voor mensen die slecht ter been zijn de mogelijkheid om op korte afstand van de bestemming te parkeren.

Leefbaarheid

De leefbaarheid speelt een belangrijke rol bij de nieuwe inrichting. De bestaande functies zijn het uitgangspunt bij de herziene indeling van het gebied. Voor de Oranjelaan en de Hoefslag is een grondige analyse gedaan van de bestaande functies en voorzieningen in de openbare ruimte. Deze komen terug waarbij de suggesties van omwonenden en ondernemers zo goed mogelijk zijn meegenomen in het nieuwe ontwerp van de Hoefslag, Willem Alexanderplein, Stationsweg en Oranjelaan.

 

Klik op de banner en ga naar “Kiezen voor Nijkerk
Het nieuws van nijkerk.nieuws.nl gemakkelijk volgen? 
Like dan ook onze Facebookpagina, 
volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief.
Adverteren op nijkerk.nieuws.nl neem dan contact op Leo Christiaens voor de prijzen en mogelijkheden. 
Zijn telefoonnummer: 06-11087527, zijn mailadres: [email protected]
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen