INGEZONDEN BRIEF: De wethouder van 4 miljoen 375.000 duizend euros

Foto:

Burgers mochten in praatgroepen met het vorige college meedenken over maaiveldparkeren, parkeergarages, listige parkeersystemen, slimme camera’s, nummerplaatherkenningsslagbomen en fietsparkeren over het hele plein.

E.e.a. moest resulteren in een aantrekkelijk binnenstad die soepel en uitsluitend te voet en met de fiets bereikbaar wordt.

Het CDA riep nog een keer dat als je het toch waagde met de auto te komen, parkeren dan toch maar maximaal €0,90 eurocent mocht kosten. Iemand van de VVD schreef in zijn colum dat meepraten best leuk was voor de burger zolang er geen eigenwijze raadsleden waren die later anders zouden beslissen. Maar goed, het college ging aan de slag. Wat het allemaal ging kosten, nee dat wist even niemand.

De Oosterpoortgarage, als enige niet van de gemeente, werd gebouwd, parkeerplaatsen op het maaiveld verdwenen, de binnenstad werd afgesloten. Burgers in de binnenstad kregen een prettige aanbieding voor een parkeerabonnement in de parkeergarages en niet meer gratis op het maaiveld voor de deur. Er kwam een tweede Bonte Koe. De Kerkplein parkeergarage onder de nog te realiseren historische nieuwbouw, wordt nog groter is het plan, door de aankoop van parkeerplaatsen door de wethouder zodat burgers die voor de Kerkelijke boodschap komen, gratis parkeren op een parkeerplaats van pak hem beet €50.000 euro per stuk. Jumbo van Altena in Hoevelaken zou staan glimmen denk ik, want de wethouder mag zijn parkeerterrein voor 55 auto ook vast wel kopen voor € 2.500.000 zodat burgers goudgerand en gratis kunnen parkeren voor de Jumbo boodschap. En dan komt er nog een vijfde parkeergarage bij de Havenkom, voor de gelegenheid omgedoopt in Stadshaven. En dan voel je als burger, het wordt met zo’n naam toch net even anders. Daar komt hoogbouw, stijl de lucht in en gepropte laagbouw zoals in het rijtje tegenover bakker van Looijengoed aan de Torenstraat. Meer dan 600 woningen. Ja sociale woningbouw. Een echte klapper van de wethouder die 450 woningen per jaar al een hele prestatie vindt. Woningnood? Nee dat bestaat niet in Nijkerk, mensen moeten gewoon wat langer wachten en dat is anders dan woningnood. De wethouder wil uiteraard zorgvuldig laten bouwen. Afghanen huisvesten? Kennen we niet.
Alleen, de Oosterpoortparkeergarage raakt niet vol. De bezetting haalt krap de 30%. Daar kun je niet van bestaan als commerciële uitbater. Dus toen de ambtenaren een passende berekening aanleverden aan de wethouder voor zijn extra parkeerplaatsenproject Kerkplein van 4 miljoen 375 duizend euros, in de verwachting dat het project op applaus kon rekenen van de raad, ging de Oosterpoortbaas eens rekenen en zette met de uitkomst de raad op het andere been. Paniek bij de wethouder, weerstand in de raad. Raadsleden die over elkaar buitelen en het woord eisten; kortom opstand. Ongekend voor zo een trouwe ja-knik-raad. De wethouder mag het nog een keer berekenen met de cijfers van de Oosterpoortbaas en in april, na de verkiezingen, de uitkomst presenteren. Lastig dossier inmiddels. De Wethouder heeft opeens minder haast en vreest dat zijn ambtenaren niet zo snel met een oplossing komen, ook al omdat de Oosterpoortbaas riep dat de wethouder de Oosterpoort ook wel van hem mocht huren voor een commerciële prijs en dat maakt het nog lastiger en nog veel duurder in de exploitatie van die andere gemeentelijke pakeergarages. Dat redt je niet met € 0,90 per uur.

In Amersfoort worden parkeergarages commercieel uitgebaat en kost een uur parkeren om en nabij de € 2,40 Waarom moet de burger die wandelend of fietsend de binnenstad bezoekt, de autoloze burger en burgers uit de periferie Nijkerkerveen, Hoevelaken meebetalen aan het zwaar gesubsidieerde parkeerkaartje in Nijkerk. We gingen toch voor een autoloze historische binnenstad. Wat kosten die zwaar gesubsidieerde half lege parkeergarages de burgers?

Zaterdag loopt de politiek vast weer in de stad om de kiezersgunst, mooie gelegenheid om het gelijk even uit te leggen.

Jan Huttenga

De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van de ingezonden brieven, maar behoudt zich het recht voor brieven te weigeren of in te korten.

Klik op de banner en ga naar “Kiezen voor Nijkerk

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen