Esther Jans over het belang van een geoliede machine…

Foto:

Afgelopen week zat ik vanwege een bijeenkomst een middag te werken in een strandtent.

Ik zat naast de bar en maakte de chaos en stress van heel dichtbij mee. De jongen die op het terras moest lopen, stond ineens achter de bar, de jongen die achter de bar hoorde staan was weg. Hoe vaak mij niet gevraagd is, heeft u dit besteld, heeft u dat besteld…. Ik wilde deze mensen bijna gaan helpen, maar dat is natuurlijk niet aan mij.

Glazen waren op, fruitjes voor in de drankjes waren op. Lange rijen aan de bar, drankjes die verkeerd werden ingeschonken, materialen die benodigd waren, waren kwijt. Hoe vaak ik niet gehoord heb, waar is de dop die op de champagne hoort, wil jij even sinasappelplakjes snijden…ik geloof oprecht dat ze nog gesneden moeten worden. Supermooi om te zien dat ze allemaal knetterhard aan het werk waren, dat ze elkaar allemaal willen helpen, maar doordat er geen structuur in zat liep alles steeds in de soep. En ons feestje moet nog beginnen… als dit maar goed gaat.

Wat mij dit deed beseffen is hoe belangrijk elke schakel in een proces is. We kunnen allemaal nog zo hard ons best doen, maar als de processen niet goed aansluiten, werk je elkaar uiteindelijk allemaal tegen. Samenwerking met je medewerkers/collega’s is zo belangrijk, werkprocessen en structuur moet op elkaar aansluiten voor een geoliede machine. Als een schakel ontbreekt loopt alles in de soep.

Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is het des te belangrijker je werkprocessen eens onder de loep te nemen om te voorkomen dat je medewerkers elkaar straks ook voor de voeten gaan lopen.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  1. Hoe zijn jouw processen geregeld?
  2. Hoe vaak evalueer je of de processen nog wel werken zoals ze zouden moeten werken? Praat jij met je medewerkers? Wat gaat goed, wat kan anders en wat kan beter?
  3. Zit je medewerker nog wel op zijn/haar plek?

Eerder schreef ik hier ook al over… blijf met je medewerkers in gesprek. Heb jij dat inmiddels al gedaan? Praat met ze, hoe vind je dat het gaat, wat kan beter, waar sta je, waar wil je naar toe en hoe ga je dit doen? Dit doe je met je klanten toch ook, waarom dan niet met je medewerkers? Dit is zo een kostbaar onderdeel van je organisatie. Zonder medewerkers kan je je klanten niet bedienen.

App Gewoon Jans voor 19 april 2022 wie en waarom op: 06 59 83 88 70

Meer weten over wat Gewoon Jans voor je kan betekenen?
Bel Esther Jans, 033 303 33 98 of
mail [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen