Vier Sprinters tussen Utrecht, Amersfoort en Harderwijk

Foto:

UTRECHT – Er gaan meer sprinters rijden tussen Utrecht, Amersfoort en Harderwijk. De verschillende partners in het gebied zijn overeengekomen dat er, waarschijnlijk in 2016, vier in plaats van twee treinen per uur tussen deze plaatsen zullen rijden. Door meer treinen op dit traject te laten rijden, hebben reizigers vanuit de Veluwe meer reismogelijkheden, waardoor de filedruk op de A28 tussen Harderwijk en Utrecht hopelijk afneemt. 

 

UTRECHT – Er gaan meer sprinters rijden tussen Utrecht, Amersfoort en Harderwijk. De verschillende partners in het gebied zijn overeengekomen dat er, waarschijnlijk in 2016, vier in plaats van twee treinen per uur tussen deze plaatsen zullen rijden. Door meer treinen op dit traject te laten rijden, hebben reizigers vanuit de Veluwe meer reismogelijkheden, waardoor de filedruk op de A28 tussen Harderwijk en Utrecht hopelijk afneemt. 

 

Op alle stations tussen Utrecht en Harderwijk zullen meer treinen stoppen, behalve op station Putten. Hier is de uitbreiding van het aantal treinen nog niet mogelijk, omdat de intercity daar vertraging door oploopt. NS en ProRail zullen onderzoeken of het stoppen op station Putten in de toekomst alsnog mogelijk is. De provincie Gelderland kijkt of er tot die tijd andere openbaar vervoersmaatregelen ingezet moeten worden. De twee bestaande sprinters (tussen Utrecht en Zwolle) blijven uiteraard stoppen op station Putten.

 

Bij station Harderwijk wordt voor de uitbreiding van het aantal treinen een extra spoor aangelegd. Deze uitbreiding valt samen met de aanleg van een nieuwe tunnel onder het spoor, als onderdeel van de gebiedsontwikkeling bij het station. 

 

Voordat de 2 extra sprinters tussen Utrecht, Amersfoort en Harderwijk kunnen gaan rijden, zal eerst de planstudie door ProRail worden afgerond. Daarbij zal ook zorgvuldig worden gekeken naar enkele aandachtspunten op het traject. Bijvoorbeeld naar de veiligheid en de wachttijden bij de overwegen. Later dit jaar zal op basis van een uitgewerkte planstudie een investeringsbesluit plaatsvinden.

 

De uitbreiding van het aantal sprinters vindt plaats in het kader van Randstadspoor, het spoornetwerk met hoogfrequente regionale treinverbindingen van en naar Utrecht. De betrokken partners zijn ProRail, NS, de provincies Gelderland en Utrecht en de gemeentes Amersfoort, Nijkerk, Putten, Ermelo en Harderwijk.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen