Corlaer College wint innovatieprijs

NIJKERK – Het Corlaer College is één van de winnaars van de Innovatieregelingen 2011 van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Het project, het opzetten van een import/export bedrijf met een webwinkel, was één van de 13 projecten van het thema Leren op afstand/Online samenwerken die werd gehonoreerd. Het Corlaer College gaat het project samen met andere Nederlandse en Surinaamse scholen uitvoeren.

NIJKERK – Het Corlaer College is één van de winnaars van de Innovatieregelingen 2011 van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Het project, het opzetten van een import/export bedrijf met een webwinkel, was één van de 13 projecten van het thema Leren op afstand/Online samenwerken die werd gehonoreerd. Het Corlaer College gaat het project samen met andere Nederlandse en Surinaamse scholen uitvoeren.

 

Er werden maar liefst 158 aanvragen ingediend voor de regelingen, waarmee instellingen van basisschool tot universiteit kans maakten op een stimuleringsbijdrage van maximaal € 10.000,-. Opvallend was het grote aantal aanvragen voor het dit thema. Met de Innovatieregeling wil het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma kleinschalige, innovatieve experimenten met ICT stimuleren die een onderwijskundig relevant probleem oplossen.

 

Het project: Webwinkel Suriname – Nederland – Ondernemend leren met ICT in het VMBO
Drie  MULO-scholen uit Suriname en vier VMBO-scholen uit Nederland slaan de handen ineen en starten in september 2011 hun eigen import/export bedrijf. De hele cyclus van marktanalyse, ondernemersplan, bedrijf oprichten, producten maken, verpakken, verzenden en verkopen wordt in een schooljaar doorlopen. De huidige onderwijsmethoden voor VMBO/Economie gaan voorbij aan het fenomeen webwinkels, terwijl die niet meer weg te denken zijn en de impact van webwinkels enorm is.

 

Elke school heeft een team leerlingen gevormd die via een WIKI (http://www.klipenklaar.nl/eigen-filmpjes/wikis-in-het-onderwijs) contact onderhouden met de andere scholen. De eerste fase is het via een vraag en antwoordspel samenstellen van een ondernemingsplan in de WIKI. Na deze fase komt de fase van het daadwerkelijk uitvoeren van het plan. Uiteindelijk zal het resultaat een onderneming zijn, die via een webwinkel producten en diensten uit Nederland en uit Suriname aanbiedt.

 

Momenteel zit het Corlaer team, onder leiding van docenten Fred Schaftenaar en Henk Tuinmen, in de fase van het samenvatten van de antwoorden op vragen in de WIKI .”Tot nu toe loopt het project hartstikke goed. Ons team leerlingen blinkt uit in het samenwerken, taken verdelen en het opnemen van de verantwoordelijkheid. Het is een genoegen om te zien hoe goed gemotiveerde leerlingen kunnen werken.

 

Afgelopen woensdag 11 mei waren wij te gast samen met Bob Hofman (Bob is de drijvende kracht op de achtergrond) bij Surfnet/Kennisnet. Onze school was uitgenodigd om een innovatieprijs in ontvangst te nemen. Dit was een hele leerzame en plezierige bijeenkomst waarin een 60-tal partijen uit het onderwijsveld hun gehonoreerde plan mochten presenteren aan de overige deelnemers.”

 

De leerlingen zijn al vanaf maart 2011 samen aan het werk met de voorbereidingen voor het schijven van een gezamenlijk ondernemingsplan, dat op 15 september klaar moet zijn. Om later in het schooljaar in Suriname en Nederland elkaars producten goed te kunnen verkopen, bouwen de leerlingen samen in de periode van 15 september tot 15 november hun eigen internationale webwinkel. Daarna start de verkoop.
Naast  het formeel samenwerken in een wiki houden de leerlingen via social media contact en onderzoeken we hoe dit informele leren het formele leren versterkt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen