Pleidooi voor weren sluipverkeer buitengebied

NIJKERK – Nijkerk neemt in het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan geen specifieke maatregelen op om sluipverkeer te weren in de buitengebieden. Hierom was gevraagd door de Fietsersbond Nijkerk. Volgens Riet van Bokhorst van deze bond is er met name in de polder Arkemheen veel sluipverkeer. Dat is onveilig voor fietsers. Terwijl hier de routes liggen van het fietsknooppunten netwerk. Te hard rijdend verkeer en zwaar landbouwverkeer maken dat deze fietsroutes onveilig en volgens Van Bokhorst zeer oncomfortabel zijn voor de gebruikers. In een brief aan de gemeente wordt door de fietsersbond tevens gepleit voor de aanleg van fietsstroken en vrijliggende fietspaden.

NIJKERK – Nijkerk neemt in het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan geen specifieke maatregelen op om sluipverkeer te weren in de buitengebieden. Hierom was gevraagd door de Fietsersbond Nijkerk. Volgens Riet van Bokhorst van deze bond is er met name in de polder Arkemheen veel sluipverkeer. Dat is onveilig voor fietsers. Terwijl hier de routes liggen van het fietsknooppunten netwerk. Te hard rijdend verkeer en zwaar landbouwverkeer maken dat deze fietsroutes onveilig en volgens Van Bokhorst zeer oncomfortabel zijn voor de gebruikers. In een brief aan de gemeente wordt door de fietsersbond tevens gepleit voor de aanleg van fietsstroken en vrijliggende fietspaden.

 

Ook de reactie van een bewoner van de Oranjelaan is voor de gemeente geen reden het plan aan te passen. De man wil dat de gemeente met name iets doet aan de hoge snelheden waarmee over deze weg wordt gereden. Hij wil dat de maximum toegestane snelheid wordt verlaagd met een streng handhavingsbeleid. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een flitspaal.

 

Automobilisten die de overweg passeren bij het NS-station in Nijkerk zien de Oranjelaan volgens hem als het begin van een circuit richting gebouw De Schakel. Waarbij niet wordt geschroomd andere weggebruikers in te halen. Het liefst ziet hij hier een verbodsbord geplaatst voor vrachtwagens. Uitgezonderd verkeer dat er moet zijn. Ook wil hij een verbod voor landbouwverkeer, die van en naar de Barneveldseweg rijden.

De reacties zijn volgens de gemeente geen reden het plan te herzien. Met name omdat het hier gaat om de hoofdlijnen van het beleid, zoals de gemeente dat de komende tien jaar wil gaan voeren.

 

Wel wil het college van burgemeester en wethouders bekijken of bij het opstellen van de uitvoeringsplannen rekening kan worden gehouden met de wensen van de indieners van de reacties op het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. Dan worden pas concrete maatregelen voorgesteld.

Bron: Wijnand Kooijmans, www.destentor.nl

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen