Geen aangifte bij verlies paspoort, rijbewijs of ID-kaart

GEMEENTE NIJKERK – Inwoners van de regio Gelderland-Midden die hun Nederlandse identiteitsdocument kwijt zijn, kunnen dit vanaf 2 mei 2011 direct melden bij de gemeente en gelijk een nieuw document aanvragen. Zij hoeven niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen.

GEMEENTE NIJKERK – Inwoners van de regio Gelderland-Midden die hun Nederlandse identiteitsdocument kwijt zijn, kunnen dit vanaf 2 mei 2011 direct melden bij de gemeente en gelijk een nieuw document aanvragen. Zij hoeven niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen.

 

Deze nieuwe werkwijze, die vandaag werd gepresenteerd door burgemeester Gebben van Renkum en districtschef José Rooijers van politie Gelderland-Midden, is klantvriendelijk en vermindert de administratieve lastendruk. In geval van een misdrijf wordt burgers dringend geadviseerd om ook aangifte te doen bij de politie.

Het gaat om het proefproject Vermissing Document, dat vanaf 2 mei 2011 draait in alle gemeenten die onderdeel uitmaken van de politieregio Gelderland-Midden.

 

Hoe werkt het?
Wie een Nederlands paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt is vult bij de gemeente een formulier in om verlies of diefstal te melden. Nadat de identiteit is vastgesteld, kan een nieuw document aangevraagd worden. Inwoners hoeven niet meer naar de politie voor een proces-verbaal. Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek.

 

Minder aangiften politie
Naar verwachting hoeft de politie met deze nieuwe werkwijze een fors aantal aangiften minder op te nemen. De schatting is dat het merendeel van deze meldingen door de gemeenten direct kan worden afgedaan. Ook bij zaken waarin sprake is van een misdrijf (diefstal, zakkenrollerij, overval e.d.) kan de gemeente de melding en nieuwe aanvraag direct in behandeling nemen. In deze gevallen wordt wel aangeraden aangifte te doen van het misdrijf bij de politie.

 

Initiatief
Het project Vermissing Document gaat van start op initiatief van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Infrastructuur en Milieu. De politieregio Gelderland-Midden is na de politieregio’s Amsterdam-Amstelland en Zuid-Holland-Zuid en de stad Rotterdam de vierde regio waarin de politie deze werkwijze samen met de betrokken gemeenten invoert. Belangrijk verschil met de andere drie pilots is dat in Gelderland-Midden ook de gestolen documenten onderdeel uitmaken van de nieuwe werkwijze.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen