Oplossing voor Knooppunt Hoevelaken?

Foto:

HOEVELAKEN – Eerder deze week maakten wethouders van de gemeenten Amersfoort, Leusden en Nijkerk bekend, dat Rijkswaterstaat slechte plannen voor knooppunt Hoevelaken heeft aangekondigd. Voor de gekozen minimale variant is ook niet voldoende geld beschikbaar dus. Problemen te over dus. De stichting Hoevelaken bereikbaar en Leefbaar denkt een oplossing gevonden te hebben.

HOEVELAKEN – Eerder deze week maakten wethouders van de gemeenten Amersfoort, Leusden en Nijkerk bekend, dat Rijkswaterstaat slechte plannen voor knooppunt Hoevelaken heeft aangekondigd. Voor de gekozen minimale variant is ook niet voldoende geld beschikbaar dus. Problemen te over dus. De stichting Hoevelaken bereikbaar en Leefbaar denkt een oplossing gevonden te hebben.

 

Zorgen over ontwikkelingen

Net als de drie gemeenten is de Stichting Hoevelaken Bereikbaar en Leefbaar (SHB&L) erg bezorgd over de ontwikkelingen rondom de reconstructie van  Knooppunt Hoevelaken. In het bijzonder betreft dat de negatieve effecten voor de bereikbaarheid en leefbaarheid voor de inwoners van Hoevelaken en Amersfoort.
De Stichting vreest dat, er weliswaar extra budget zal worden gevonden om de minimum oplossing te realiseren, maar dat het nu nog moeilijker zal worden om de extra fondsen vrij te maken om een echt goede oplossing te krijgen, waarmee ook de bewoners van de regio tevreden zijn. De Stichting wijst erop dat het huidige knooppunt al meer dan 40 jaar geleden is gerealiseerd. Ook nu gaat RWS waarschijnlijk weer voor een even lange periode een infrastructuuroplossing vastleggen. Het is dus zeer belangrijk voor de regio om een goede oplossing te krijgen. Ook onze kinderen en kleinkinderen moeten ermee kunnen leven.

 

De Stichting heeft in het verleden meermaals in positieve zin meegedacht met en voorstellen gedaan aan Rijkswaterstaat over het ontwerp van het knooppunt op een milieuvriendelijke manier, waarbij met name op vermindering van geluidsoverlast werd gefocust (dive-unders!) en een manier werd aangegeven voor het behoud van de aansluiting van Hoevelaken op de A1. 
Het voorstel van de Stichting is door de MER- commissie overgenomen en deze heeft RWS opgedragen dat  “De door de Stichting Hoevelaken Leefbaar en Bereikbaar aangedragen variant maakt, zo nodig in aangepaste vorm om de variant uitvoerbaar te maken, onderdeel uit van de reële varianten”.
Ook aan deze opdracht is  tot nu toe weinig of niets gedaan, ondanks diverse gesprekken van de Stichting daarover met RWS.

 

 

Fasering als probleemoplossing
Ook nu probeert de Stichting weer een constructieve oplossing te zoeken om het budget probleem te helpen oplossen, met behoud van de gewenste leefbaarheids en bereikbaarheids verbeteringen. Die oplossing is – volgens de Stichting – een fasering van de reconstructie van het knooppunt. In de eerste fase wordt dan alleen de lus van de A1 (Apeldoorn) naar A28 (Utrecht) net ten zuiden van het knooppunt gebouwd en de  aansluitingen van Hoevelaken op de A1 aangepast. Zie tekening. Fasering is mogelijk omdat de knelpunten voor de doorstroming op het knooppunt niet alle even groot zijn. Het belangrijkste knelpunt is de doorstroming, tijdens de ochtendspits, van de A1 Oost naar de A28 richting Utrecht. Die verkeersstroom is ongeveer 40% groter dan alle andere. Het vastlopen van het verkeer op deze as heeft zijn weerslag op alle andere wegvakken. Daarom is, naar de mening van de Stichting, na de realisatie van deze verbinding, de congestie op het knooppunt al grotendeels opgelost. Deze oplossing beschermt Hoevelaken en Vathorst bovendien tegen lawaai en luchtverontreiniging omdat, bij de oplossing van de Stichting, de verbindingsweg (A1 Oost naar A28 Zuid) op een aarden wal ligt met een geluidsscherm.

 

Als er dus onvoldoende middelen beschikbaar komen voor de realisatie van een GOEDE oplossing in zijn geheel, dan is het beter nu een deel van de goede oplossing te realiseren (en de rest later), dan nu een slechte oplossing in zijn geheel. Ons plan is in de bijgaande schets aangegeven. Het is in feite de eerste en meest belangrijk fase van het totale plan van de Stichting voor de aanpassing van het knooppunt. Ons voorstel is dat RWS deze variant in detail bestudeert, ontwerpt en begroot, zodat beoordeeld kan worden of dit plan zowel het verkeersinfarct oplost als ook tegemoet komt aan de regionale milieuwensen en de wens tot behoud van de A1- aansluiting.
Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar zet zich in voor het goed bereikbaar blijven van Hoevelaken en voor het leefbaar houden van onze woon- en werkomgeving. Informatie over de Stichting en de ontwikkelingen rond Knooppunt Hoevelaken is te vinden op de website van Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen