Oldtimer Club Nijkerk rustig onder motorrijtuigenbelasting oldtimers

Foto:

Vanaf 1 januari 2014 wil de overheid de grens voor MRB-vrijstelling voor oldtimers verhogen naar 40 jaar. Een ogenschijnlijk ingrijpende maatregel voor oldtimer-liefhebbers, maar Willem van Vliet, voorzitter van de Oldtimer Club Nijkerk, maakt zich geen zorgen.

Begin 2012 werd door de overheid besloten dat de grens van vrijstelling voor motorrijtuigbelasting (MRB) voor oldtimers  geleidelijk zou worden opgetrokken van 25 jaar naar de internationale norm van 30 jaar. De nieuwe regeling stelt deze grens nog eens 10 jaar hoger in. Ook dit maal is er echter sprake van een overgangsregeling. Alle oldtimers met benzinemotor die begin 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn komen in aanmerking voor gedeeltelijke vrijstelling en betalen maar een kwart van de MRB met een maximum van 120 euro. Voorwaarde is dan wel dat er in de maanden december, januari en februari niet met deze oldtimers gereden wordt. Oldtimers jonger dan 40 jaar met een LPG- of dieselmotor vallen helaas buiten de boot; voor deze oldtimers betaalt men de volledige MRB.
De voorzitter van de Oldtimer Club Nijkerk blijft rustig onder al het rumoer rond de MRB-vrijstelling. Hij vermoedt dat voor de meeste oldtimer-bezitters de MRB geen brekende factor zal zijn. “Veel oldtimer-liefhebbers zijn al wat ouder, dat zien we ook binnen de Club. Zij hebben zodoende niet dezelfde kosten als een jong gezin. Dat is vaak wat zo’n hobby mogelijk maakt en de belasting neemt men dan op de koop toe.” De gevolgen van de maatregel voor de Club zijn volgens Willem van Vliet dan ook beperkt. “Het zou kunnen dat liefhebbers hun oldtimer willen verkopen omdat zij geen trek hebben om de MRB-belasting te gaan betalen. Ik heb die geluiden nog niet gehoord en de vraag is ook: aan wie zouden zij dan hun oldtimer verkopen? De belasting maakt aanschaf van een oldtimer immers onaantrekkelijk.” Een andere oplossing is het laten staan van de oldtimer tot deze een leeftijd van 40 jaar heeft bereikt, maar ook dat ziet Willem van Vliet niet gebeuren. “Ik denk dat de meeste leden ‘hè wat jammer’ zullen zeggen en vervolgens weer over zullen gaan tot de orde van de dag. Ik bespeur in ieder geval geen commotie onder de clubleden.”
Rommelige totstandkoming
De nieuwe maatregel was al een compromis tussen PvdA, VVD en een aantal partijen in de autobranche na luid protest over het volledig afschaffen van de MRB-vrijstelling. Onlangs ontdekte Stichting VrijstellingOldtimer bovendien dat de cijfermatige onderbouwing van de nieuwe maatregel onvolledig en deels zelfs onjuist is. In de brieven die de Staatssecretaris van Financiën in april 2013 naar de Tweede Kamer stuurde, wordt gesteld dat de import van met name jonge oldtimers enorm toegenomen is. In de periode tot 2012 is de import van – voornamelijk jonge – oldtimers inderdaad flink toegenomen. Uit cijfers van het CBS en de RDW blijkt echter dat reeds sinds 1 januari 2012 de import van alle oldtimers significant afgenomen is. Dit betekent dat cijfers vanaf 2012 volledig buiten beschouwing zijn gelaten. 
Tevens wordt gesteld ‘dat het aantal oldtimers de afgelopen jaren substantieel is toegenomen’. Deze gegevens bleken niet te kloppen. Ieder jaar neemt het aantal – en percentage – oldtimers normaal gesproken toe. Immers: ieder jaar komt er een extra bouwjaar bij. Desalniettemin bleef het aantal oldtimers op 1 januari 2011 en 1 januari 2012 gelijk en nam het percentage oldtimers t.o.v. alle personenauto’s zelfs licht af (van 3,87% in 2011 naar 3,86% in 2012).
VrijstellingOldtimer komt op voor klassiekerliefhebbers
Stichting VrijstellingOldtimer is van mening dat, vanwege de onvolledige en onjuiste informatie, opnieuw naar de maatregel gekeken moet worden. Wouter van Embden, die in 2009 met succes de extreme belastingverhoging voor youngtimers ternauwernood wist te voorkomen, is door bezitters van oldtimers gevraagd om nu voor hen op te komen. Via de www.vrijstellingoldtimer.nl hebben zich inmiddels meer dan 26.000 verontruste oldtimerbezitters gemeld, en dat aantal neemt nog dagelijks toe. Op deze website kunt u tevens het volledige dossier omtrent de huidige MRB-ontwikkelingen raadplegen.
Oldtimer Club Nijkerk doet niet mee
De Oldtimer Club Nijkerk zal zich niet collectief inzetten voor de actie van Stichting VrijstellingOldtimer. Voorzitter Willem van Vliet: “Het is een hobby, en een hobby mag geld kosten. Hoeveel is verschillend voor iedereen en daarom hebben wij als bestuur besloten dat iedereen zelf bepaalt dit initiatief wel of niet te steunen.” Willem van Vliet heeft zelf niet veel vertrouwen in het succes van de Stichting VrijstellingOldtimer, hoewel hij het een sympathieke actie vindt. “Zo’n maatregel kan voor twee doeleinden ontwikkeld worden; ter verbetering van het milieu, of voor financiële doeleinden. Oldtimer-bezitters zijn vooral hobbyisten en gebruiken hun oldtimer zo weinig dat het niet veel milieuschade kan veroorzaken. Zodoende is deze overheidsmaatregel waarschijnlijk een financiële kwestie en feit blijft wel dat de opbrengsten rond de 153 miljoen euro zullen uitkomen. Er zal wellicht nog iets aan getornd worden, maar de maatregel zetten ze waarschijnlijk wel door.”
Bijdrage van Laura Kranen
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen