De gemeente kan de komende jaren rekenen op een flinke impuls voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid.
Verschillende projecten, gefinancierd door het Rijk en de regio, moeten de doorstroming verbeteren en de overlast verminderen.
Bij de kruispunten van de A1 met de Amersfoortsestraat en de Westerdorpsstraat komen waarschijnlijk fietstunnels. Dit moet de veiligheid voor fietsers vergroten. Het Rijk reserveert hiervoor € 7,5 miljoen. De totale kosten worden geschat op € 15 miljoen, waarbij de regio de overige kosten draagt. De gemeente Amersfoort is verantwoordelijk voor de uitvoering. Dit project is cruciaal voor de woningbouw in Hoevelaken, met name de nieuwe wijk Klaarwater.
Rondom knooppunt Hoevelaken wordt het sluipverkeer aangepakt. Het Rijk stelt hiervoor € 5 miljoen beschikbaar. Samen met de provincies en gemeenten wordt een plan gemaakt om het sluipverkeer te verminderen. Mogelijke maatregelen zijn het afsluiten van wegen, het verlagen van de snelheid, het aanleggen van drempels, het verbeteren van de verkeersveiligheid op sluiproutes en verkeersmanagement met slimme verkeerslichten.
Regio Amersfoort neemt de leiding in dit project.
De gemeenteraad heeft eerder in een motie gevraagd om onderzoek te doen naar maatregelen tegen sluipverkeer, zoals een doseerlicht voor verkeer vanuit Terschuur, en naar de veilige oversteekbaarheid voor fietsers van de Koninginneweg. Deze punten worden meegenomen in het onderzoek naar de aanpak van sluipverkeer.
Bij de botsbocht van de A1 naar de A30 bij Barneveld komt een verkeersveilige verbindingsboog. Het Rijk investeert hier € 12 miljoen in.
De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de uitvoering, die gepland is in 2027/2028. Deze verbetering is ook van belang voor de gemeente Nijkerk.
De frequentie van de sprinter tussen Amersfoort en Harderwijk wordt verhoogd naar vier keer per uur. Dit is mogelijk dankzij een amendement in de Tweede Kamer, waarbij € 10 miljoen van het Mobiliteitsfonds naar het spoorwegbudget is overgeheveld. Hierdoor kunnen de spoorwegovergangen in Ermelo en Nijkerk veiliger worden gemaakt en extra spitstreinen worden ingezet. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar een duurzame verhoging van de treinfrequentie, waar de regio en de gemeenten Nijkerk en Harderwijk aan bijdragen.
Wethouder René Windhouwer stak eerder al voor onze camera zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken.