Woensdagavond lanceerde burgemeester Gerard Renkema de De Hoevelakense Geefgids, een initiatief van de Lions Club
Hoevelaken.
Dat gebeurde in een volle zaal van De Stuw.
Op een website worden op een eenvoudige manier schenkers en ontvangers met elkaar in contact gebracht. Onder het motto "Geven maakt gelukkig" wil de Lions zo maatschappelijke instellingen en sponsoren met elkaar in contact brengen. Als levend bewijs, dat geven inderdaad gelukkig maakt verscheen Sinterklaas (ik ben de gelukkigste man van de wereld, want ik mag geven) , waarmee burgemeester Renkema in de zijlijn nog even de problemen rond de afgelaste rondgang van de sint vorig jaar in Hoevelaken besprak. De burgemeester bood alsnog zijn excuses aan.
Maar goed, dat was een grappig intermezzo. In zijn toespraak pleitte Renkema voor het invoeren van een soort Lionskeurmerk voor organisaties, die aan het initiatief deel willen nemen. "Om sjoemelen te voorkomen." Daaraan voorafgaand had de initiatiefnemer uitgelegd, waarom de website er moest komen. Volgens hem verandert de samenleving sterk en zijn voor maatschappelijke instellingen steeds minder subsidies beschikbaar. Daarom worden ze meer en meer afhankelijk van sponsors.
De verantwoording op die site: "Met dit initiatief wil Lionsclub Hoevelaken op een eenvoudige manier schenkers en ontvangers met elkaar in contact brengen zodat goede doelen en/of projecten ook sneller kunnen worden gerealiseerd. Daarmee wordt meer recht gedaan aan het werk van de honderden vrijwilligers, die zich – vaak jaren achtereen – inzetten om het wonen en werken in Hoevelaken nóg aangenamer te maken met initiatieven die alleen kunnen worden gerealiseerd als er ook geld voor beschikbaar is." De tijd lijkt ook rijp voor de website. Uit Amsterdams onderzoek blijkt namelijk, dat lokale doelen steeds meer in de belangstelling komen staan. Meer, ten koste van landelijke of internationale goede doelen. De Lions zien graag, dat de site helemaal ingeburgerd raakt. Dat Hoevelaken het initiatief in haar hart sluit. Daarom is er ook gekozen voor een logo in de vorm van een hart. Ligt hier een kans voor open goal voor Hartje Hoevelaken, zou je haast denken.
Overigens lijkt de website een digitale variant van de beursvloer, die in 2015 en 2016 door diezelfde Lions werd georganiseerd.
Die beursvloer komt mogelijk in 2024 terug en gaat dan de geefbeurs heten. Het is één van de acties, die de Lions op willen zetten om de geefgids met regelmaat onder de aandacht te brengen.
Het nieuws van nijkerk.nieuws.nl gemakkelijk volgen?
Like dan ook onze Facebookpagina.
Volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief .
Adverteren op nijkerk.nieuws.nl neem dan contact op Leo Christiaens voor de prijzen en mogelijkheden.
Zijn telefoonnummer: 06-11087527, zijn mailadres: [email protected]