Gemeente onderzoekt verkeersveiligheid rond Molenplein

17 dec , 19:42 Nieuws
2025-10-20 reenenpark molenplein doorgang
@ google maps

De gemeente Nijkerk gaat de verkeerssituatie tussen het Van Reenenpark en het Molenplein onderzoeken.

Omwonenden maken zich al langer zorgen over de veiligheid op deze route. Vooral de hoge snelheid van fatbikes, elektrische bakfietsen en maaltijdbezorgers is een probleem.
Daarom had de VVD er bij monde van Werner de Coninck vragen over gesteld.

Zorgen over snelle fietsers en fatbikes

Volgens bewoners rijden veel tweewielers met hoge snelheid over de route. Dit gebeurt vaak op plekken waar veel voetgangers lopen. Het gaat dan om ouderen, winkelend publiek en spelende kinderen.

De gemeente laat weten dat de route is ingericht als een Shared Space.
In een Shared Space delen alle weggebruikers dezelfde ruimte. Er zijn geen aparte stoepen. Het is de bedoeling dat iedereen rekening met elkaar houdt. Gemotoriseerd verkeer, zoals scooters, is hier verboden. De inrichting moet ervoor zorgen dat fietsers hun snelheid aanpassen. Toch ervaren veel mensen de situatie als onveilig.

Overlast door laden en lossen

Een ander probleem is het parkeren van vrachtwagens en auto's op de Molenweg. Bestuurders parkeren daar op de stoep om goederen te laden en lossen. Hierdoor kunnen bewoners hun parkeerplaatsen soms niet bereiken. Ook voetgangers hebben er last van. Ouders met kinderwagens en ouderen met rollators moeten hierdoor de rijbaan op.
De gemeente legt uit dat laden en lossen volgens de wet is toegestaan. Dit mag ook voor inritjes gebeuren. Wel onderzoekt de gemeente of er maatregelen mogelijk zijn om de overlast te beperken.

Alterntieven van bewoners

De bewoners en de Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) hebben twee belangrijke alternatieve routes voorgesteld. Het idee is om het snelle fietsverkeer en de bezorgers weg te leiden van de drukke wandelgebieden rondom het Molenplein.

1. Route via de Spoorstraat en de Kleterstraat

Deze route loopt aan de noordwestkant van het centrum.
Het idee: Fietsers die van de noordkant van Nijkerk komen, zouden via de Spoorstraat en de Kleterstraat naar het centrum kunnen rijden.
Voordeel: Deze straten zijn breder en meer ingericht op verkeer dan het smalle gedeelte bij het Van Reenenpark. Hierdoor komen snelle fietsers minder snel in conflict met voetgangers op het plein.

2. Route via het Willem-Alexanderplein en de Oranjelaan

Deze route ligt meer aan de oostkant van de binnenstad.
Het idee: Verkeer wordt omgeleid via het Willem-Alexanderplein naar de Oranjelaan.
Voordeel: De Oranjelaan is een doorgaande weg waar fietsers goed de ruimte hebben. Door deze route te gebruiken, hoeven fietsers en bezorgers niet dwars door de "Shared Space" van het Molenplein te rijden.

Onderzoek naar nieuwe maatregelen

Bewoners hebben gevraagd om een fysieke sluis of andere drempels. Eerder wees de gemeente dit af. De route is namelijk een belangrijke weg voor fietsers. Nu is het college van burgemeester en wethouders bereid om hier opnieuw naar te kijken.

Er komt begin 2026 een gesprek met belanghebbenden rondom het Molenplein. De gemeente onderzoekt daarna of obstakels de snelheid kunnen verlagen zonder de doorstroom te hinderen. Ook wordt er gekeken naar alternatieve routes. Fietsers zouden bijvoorbeeld via de Spoorstraat of de Kleterstraat kunnen rijden. Rond de zomer 2026 zal dat onderzoek klaar zijn.

Handhaving in de binnenstad

De inzet van handhavers (boa's) blijft een punt van discussie. De boa's controleren nu al regelmatig in de binnenstad.

De gemeente vindt dit op dit moment voldoende. Er is namelijk beperkte capaciteit. Meer controles op één plek betekenen minder toezicht op andere plekken. Volgens de gemeente leiden boetes ook zelden tot een blijvende verandering in het gedrag van mensen.

Bron: raadsinformatiebrief