Komt station Hoevelaken er nu wel of niet?

19 jan 2011, 18:00 Nieuws
2021 01 06 online escape room nijkerk sportief en gezond 1

AMERSFOORT - In De Ronde van de Amersfoortse gemeenteraad op 11 januari 2011 was de conclusie van de verantwoordelijke wethouder Mirjam Barendregt overduidelijk: "Het wordt wel of géén station." Zij doelde hiermee op het feit dat het college geen aanpassingen op de verkeersveiligheidsaspecten van het bestemmingsplan zal doen.

AMERSFOORT - In De Ronde van de Amersfoortse gemeenteraad op 11 januari 2011 was de conclusie van de verantwoordelijke wethouder Mirjam Barendregt overduidelijk: "Het wordt wel of géén station." Zij doelde hiermee op het feit dat het college geen aanpassingen op de verkeersveiligheidsaspecten van het bestemmingsplan zal doen.

Alleen D66 en VVD gaven onder voorbehoud hun JA. De overige coalitiepartners CDA en GroenLinks zijn er nog niet uit, net als beoogd coalitiepartner CU. Ook de PvdA en de BPA konden geen groen licht geven. Op 8 februari 2011 zal het plan in Het Besluit behandeld worden. Er moet dan een definitieve keuze worden gemaakt.

Nadat de wethouders Mirjam Barendregt (D66) en Hans Buijtelaar (VVD) een presentatie ‘Overzicht doorlopen procedures en besluiten Station Hoevelaken’ hadden gegeven was het aan de beurt van de raad om zich voor te bereiden op de besluitvorming. Alle aanwezige fracties spraken met name hun zorg uit ten aanzien van de verkeersveiligheid op het viaduct Stoutenburgerlaan en de geplande rotonde op de Stoutenburgse zuidzijde halverwege het talud. Het CDA en GroenLinks willen het bestemmingsplan zelfs ‘knippen’ in een deel station en een deel verkeersafwikkeling.

Na de spreekronde gaf Barendregt aan dat het eventueel ‘knippen’ van het bestemmingsplan veel vragen oproept: “Er ontstaat een witte vlek en een groot tijdsverschil. Dat is juridisch geen haalbare kaart.” Wethouder Buijtelaar ging verder in op de veiligheid voor de fietsers. “Een gecombineerde loop- fietsbrug maakt het project 20% duurder (2 miljoen TZ) dan een loopbrug alleen en als we een second opinion zouden uitvoeren doen we het werk van DHV dunnetjes over, ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is voor die extra kosten.” Volgens de gemeente is bij de verkeerstellingen een marge van ruim 50% aangehouden, 5.000 ipv 3.000.

Het college zet de raad min of meer voor een moreel dilemma: kiezen voor het station (ratio) of kiezen voor verkeersveiligheid (emotie) en derhalve géén Station Hoevelaken. Een bijna onmogelijke keus. Volgens verwachting kan de griffie op z’n vroegst tijdens Het Besluit van dinsdag 8 februari 2011 het bestemmingsplan op de agenda plaatsen.

Amersfoortse raad over station Hoevelaken
Tijdens De Ronde was het voor Michelline Paffen-Zeenni van het CDA alles behalve een ‘gepasseerd station’, hiermee doelend op de stelling van het college dat de vorige raad reeds de noodzakelijke besluiten had genomen. Zij had moeite met de verkeersveiligheid, met name die van de fietsers die vanuit Stoutenburg op het viaduct naar het station gaan oversteken en drong aan op een second opinion. Ze vroeg zich af of het bestemmingsplan niet ‘geknipt’ kon worden in een deel bouw station en een deel verkeersafwikkeling, zodat er groen licht gegeven kan worden voor de bouw van het station en de verkeersafwikkeling later ter behandeling komt. Youssef El Messaoudi van de PvdA maakte zich met name zorgen over de sociale veiligheid en het extra sluipverkeer vanuit Leusden en Achterveld en drong ook aan op een second opinion door een onafhankelijke instantie.

Raphaël Smit van de BPA stelde dat je een probleem creëert wanneer er niks aan het viaduct gedaan wordt dat jarenlang alleen voor lokaal bestemmingsverkeer bestemd is. Hij had er grote moeite mee als verbreding van het viaduct niet in het bestemmingsplan wordt opgenomen. GroenLinks gaf bij monde van Dick van de Velde aan voorstander van openbaar vervoer en derhalve voor het Station Hoevelaken te zijn, maar had bezwaar tegen de onveilige verkeerssituatie en wilde net als het CDA het plan opsplitsen.

De CU en D66 delen de zorgen met betrekking tot de verkeersveiligheid, Rutger Dijksterhuis (CU) voorziet met name problemen op de smalle brug die extra intensief wordt gebruikt en Dirk-Joost van Hamersveld (D66) vroeg zich af of de fietsers niet gecombineerd konden worden met de voetgangers op de geplande loopbrug. Henk-Jan Barske (VVD) maakte zich ook zorgen over de verkeersveiligheid, maar ging niet zover dat hij het plan wilde knippen, ook gezien de eventuele kosten voor Amersfoort. Hij zag tot slot een bemande kiosk bij de fietsenstalling wel zitten.

De bij het Station Hoevelaken geplande rotonde halverwege het talud aan de Stoutenburgerzijde roept veel vragen op bij de Amersfoortse raad.
Bron: Amersfoort-onderneemt