Die oproep deed Hester Veldman (VVD) onlangs in de Tweede Kamer.
Zij en Olger van Dijk (NSC) legde de minister dat vuur na aan de schenen.
Van Dijk: "Op de weg schiet het inderdaad niet echt op met het oplossen van een aantal van die knelpunten. De Tweede Kamer is heel duidelijk geweest: knooppunt nummer één is Hoevelaken. Daar is ook een motie over aangenomen. Onlangs stond ik daar zelf ook weer eens vast, in het weekend nota bene. Hoe gaat de minister deze motie nou uitvoeren?
Geld, stikstof en personeel — dat is de bekende riedel die we steeds horen — zijn de redenen waarom het niet opschiet. Personeel lijkt me dan in ieder geval nog het makkelijkste om op te sturen. Hoe kan het dan zo zijn dat wij signalen krijgen dat Rijkswaterstaat geen apart team op Hoevelaken heeft gezet? Kan de minister toezeggen hierop qua personeel snel te gaan leveren? Nieuw Sociaal Contract verwacht namelijk echt iets rond Hoevelaken."
Veltman (VVD): "De VVD wil bovendien dat er bij de aanleg van wegen rekening kan worden gehouden met waar de nood het hoogst is. De minister heeft aangegeven nu zeventien projecten op pauze zijn gezet, ieder jaar één project van de pauzeknop te halen. Over Hoevelaken, een enorm centraal knelpunt, hebben we gezegd: dat heeft topprioriteit, faseer het dan."
Minister Barry Madlener: "Hoevelaken: topprioriteit. We hebben daar vele fracties over gehoord. Hoe ga ik die motie uitvoeren? Dat is de motie-Veltman c.s. geloof ik. Het MIRT-project A1/A28 knooppunt Hoevelaken is op dit moment gepauzeerd, vanwege — u kent de redenen al — stikstofruimte, financiële middelen en capaciteit. Ik ben in samenspraak met de regio aan het onderzoeken of het mogelijk is om dit project op te knippen of te faseren. Ik zal de Kamer voor de zomer de stand van zaken melden. Voor een gefaseerde aanpak is op dit moment onvoldoende budget- en stikstofruimte beschikbaar. Dat blijft dus een probleem. Maar ik zal de Kamer voor de zomer een stand-van-zakenbrief hierover sturen."
Veltman (VVD): "Ik hoor goed wat de minister zegt en ben eigenlijk wel verbaasd over het stille automatisme dat er geweest is om knooppunt Hoevelaken niet helemaal voorop te zetten bij alle plannen en alle actie betreffende de uitvoering, zoals projectteams erop zetten. Ik heb een vraag over de reactie dat dat te groot en te duur zou zijn en dat opknippen weliswaar een optie is, maar niet kan bij de A1. Maar om dan toch aan een andere weg te beginnen, terwijl die A1 en Hoevelaken … De ruit Barneveld-Hoevelaken-Hoevelaken-Barneveld is als je die twee richtingen bij elkaar optelt veruit het allergrootste knelpunt midden in het centrum van Nederland. Hoe kan het dat deze minister zich niet het vuur uit de sloffen gelopen heeft om dat knelpunt als eerste aan te pakken, hoe dan ook gefaseerd, met die 200 miljoen euro die in ieder geval beschikbaar was om iets te doen aan dat punt?"