In een brief aan De Haag schrijft de provincie Gelderland veel meer huizen te willen gaan bouwen.
In Nijkerk komen er rond de 5.800 woningen tot 2035 bij. Niet alleen de provincie wil dat, de gemeente wil dat ook. De meeste woningen komen in de buurt van het station en op Luxool.
Maar dat gaat niet zomaar
Voor het realiseren van de woningbouw in Nijkerk gelden wel serieuze randvoorwaarden.
Meer treinen tussen Harderwijk en Amersfoort
Een belangrijk onderdeel van deze plannen is het verbeteren van de treinverbinding tussen Harderwijk en Amersfoort. De gemeente wil dat er vaker treinen rijden, zodat de trein een serieus alternatief wordt voor de auto. Op deze manier hoopt men de drukte op de weg, vooral rondom het knooppunt Hoevelaken en de ring rond Utrecht, te verminderen.
Knooppunt Hoevelaken onder druk
Het knooppunt Hoevelaken is een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. Door de vele files zorgt dit voor veel irritatie bij automobilisten en een slechte luchtkwaliteit. Met meer treinen en betere fietsverbindingen hoopt Nijkerk de druk op dit knooppunt te verlagen.
Veiliger station Nijkerk
Ook de verkeersveiligheid rondom het station van Nijkerk is een aandachtspunt. De gemeente wil het gebied rond het station veiliger maken voor fietsers en voetgangers.
Meer woningen, meer verkeer?
Als Defensie besluit om een grote kazerne te bouwen in Zeewolde, vlakbij Nijkerk, dan zal dit grote gevolgen hebben voor de verkeersdrukte in de regio. De gemeente Nijkerk houdt hier alvast rekening mee en zoekt naar oplossingen om de extra verkeersdruk op te vangen.