De parkeerplaats bij het Hoevelakense Bos aan de Nijkerkerstraat is weer volledig toegankelijk. De toegangspoort, die de afgelopen tijd problemen gaf, functioneert sinds 10 februari naar behoren.
Dat schrijft het college in antwoord op vragen van Dyana Bezembinder-Feiken (De Lokale Partij).
De afgelopen weken ondervonden bezoekers van het Hoevelakense Bos problemen met de toegangspoort van de parkeerplaats. Het hek ging niet altijd open, waardoor auto's niet konden parkeren of de parkeerplaats niet konden verlaten. Dit leidde tot gevaarlijke situaties, waarbij auto's op inritten, privéwegen, in de bermen en zelfs op het fietspad werden geparkeerd.
De gemeente heeft de problemen met de toegangspoort erkend en heeft actie ondernomen. Er is overleg geweest met de leverancier van de poort, wat uiteindelijk heeft geleid tot een oplossing. De storingen zijn verholpen en de poort functioneert nu naar behoren.
Voor de toegangspoort is een onderhoudscontract afgesloten. Om de aanrijdtijden te verkorten, is er naast het onderhoudscontract ook een beveiligingsbedrijf beschikbaar om de poort handmatig te openen, zodat bezoekers in geval van storing zo spoedig mogelijk de parkeerplaats kunnen verlaten. De gemiddelde aanrijdtijd van het beveiligingsbedrijf is minder dan 30 minuten.
De gemeente heeft de inrichting van de parkeerplaats aangepast om de verkeersveiligheid te waarborgen. Er is een kruisingsvlak aangelegd met een goede oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. Ook zijn er anti-parkeermaatregelen getroffen in de bermen van de Nijkerkerstraat. Bezoekers worden verzocht om bij een storing een veilige parkeerplek in de omgeving te zoeken en niet op onveilige plekken langs de Nijkerkerstraat te parkeren.
Het beheer en onderhoud van het hek vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Nijkerk. Er is 24/7 iemand bereikbaar voor storingen, ook op feestdagen. Bij het hek staat een telefoonnummer van de gemeente. Wanneer dit nummer wordt gebeld, krijgt men een piketnummer te horen welke gebeld kan worden in geval van een calamiteit. De piketdienst is volledig op de hoogte van de te volgen stappen en zal in geval van storing het beveiligingsbedrijf inschakelen die de poort handmatig kan openen. De storing zal de eerstvolgende werkdag door de gemeente worden gemeld, zodat de servicemonteur de storing kan verhelpen.