AMERSFOORT/HOEVELAKEN – Het CDA Amersfoort heeft voor de behandeling van het bestemmingsplan Station Hoevelaken in de Amersfoortse raad op dinsdag 8 februari a.s. een motie ingediend waarin zij het college opdraagt de inrichting van het verkeersgebied te verbeteren. Dit zou volgens Ingeborg Oostlander en Ineke Pongers van het CDA moeten gebeuren door een 30 km-zone en een snelheidsremmende maatregel over de brug tot het P+R terrein, een extra snelheidsremmende maatregel ter hoogte van het station en verplaatsing van de ingang van de fietsenstalling.
AMERSFOORT/HOEVELAKEN – Het CDA Amersfoort heeft voor de behandeling van het bestemmingsplan Station Hoevelaken in de Amersfoortse raad op dinsdag 8 februari a.s. een motie ingediend waarin zij het college opdraagt de inrichting van het verkeersgebied te verbeteren. Dit zou volgens Ingeborg Oostlander en Ineke Pongers van het CDA moeten gebeuren door een 30 km-zone en een snelheidsremmende maatregel over de brug tot het P+R terrein, een extra snelheidsremmende maatregel ter hoogte van het station en verplaatsing van de ingang van de fietsenstalling.
Tevens stellen zij voor een maximum snelheid van 60 km in te stellen op de Koedijkerweg om sluipverkeer over het viaduct te verminderen. Het CDA baseert deze opdracht aan het college met name op het feit dat de brug ter hoogte van het spoor zo smal is (6 meter) dat het onverantwoord is om de brug als doorgaande weg voor al het verkeer én ingang voor de fietsenstalling te gebruiken.
De Buurtgroep Stoutenburg reageert bij monde van Cora Snip in eerste instantie verheugd dat Amersfoortse politici dmv deze motie proberen tegemoet te komen aan hun bezwaren en dat er naar hen geluisterd wordt. Maar een oplossing van het veiligheidsprobleem ziet Snip zo niet zitten: “Een inrit voor de fietsers naar het platvorm kan alleen maar betekenen dat het ontwerp aangepast zal moeten worden, want er wordt een voetgangersbrug gerealiseerd en daar is geen ruimte voor een fietsbrug of fietsinrit.” Verlagen van de snelheid op de Koedijkerweg zal het sluipverkeer niet reduceren en de 60km op de brug is nu al 40 jaar een farce volgens haar.
“Losstaand daarvan is het hele ontwerp door Welstand als ‘niet acceptabel’ beoordeeld en in deze motie wordt helaas geen echte oplossing aangedragen.” De Buurtgroep toont zich extra strijdvaardig als zij stellen te blijven vechten voor de veiligheid van met name reizigers, fietsers en gehandicapten. “Het is beter om de situatie opnieuw te bekijken en wij als Buurtgroep blijven bij ons standpunt dat de enige logische plek voor alle faciliteiten het al 14 jaar braakliggende stuk grond van Intres is, op Nijkerks grondgebied aan de noordzijde van het station.”
De Buurtgroep Stoutenburg roept de Amersfoortse politiek op om het hele plan a.s. dinsdag NIET aan te nemen: “Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald”, laat zij tot slot weten.
Het bestemmingsplan Station Hoevelaken staat op de agenda van de Amersfoortse raad tijdens ‘Besluit met debat’ op dinsdagavond 8 februari om 21.30 uur in de Raadzaal.
Bron: Theo Zuurman