Stijn Heere heeft nog geen rijbewijs, maar racet regelmatig op de circuits van Assen en Zandvoort.
Afgelopen jaar maakte hij, op zijn zestiende, zijn debuut in de Peugeot 206 GTI Cup. Hij werd tweede van de 26 deelnemers in het Rookie klassement, voor nieuwkomers die in hun eerste raceseizoen zitten. De leeftijd van deze deelnemers varieert van vijftien jaar tot ver in de vijftig.
Met Pasen start het nieuwe seizoen en rijdt Heere in het Challenge klassement. “Tot die tijd zijn we bezig met verbeteringen aan de auto. Al mijn spaargeld gaat eraan op, dat is wel jammer, maar dat gaat zich een keer terugbetalen.”
Het begon allemaal met een PlayStation spelletje. “Ik denk dat ik toen een jaar of elf was. Op een gegeven moment heb ik daar een race stuurtje bij gekocht. Dat komt al een beetje bij de realiteit in de buurt en van daaruit is het doorgegroeid. Ik deed mee met online competities en daar was ik heel goed in. Degenen waar ik tegen reed, raadden mij aan om echt te gaan racen. Ik ben gaan uitzoeken wat er allemaal mogelijk was en zo ben ik bij de Peugeot Cup uitgekomen.”
Het echte racewerk
Het echte werk begint met het behalen van een racelicentie om het circuit op te mogen. Stijn Heere haalde zijn licentie in maart 2023 in Assen. “Dat waren voor mij de eerste meters in een auto en op een echte racebaan.” Anders dan bij de meer gangbare sporten voor een 16-jarige kun je niet iedere week trainen. “Er zijn best veel coureurs in Nederland en die moeten het doen met de circuits in Zandvoort en Assen. Ik zit met mijn raceklasse bij een organisatie die verschillende dagen organiseert waarop de competities gehouden worden. Daarnaast zijn er testdagen waarvoor je je kunt inschrijven. Dan begin je ‘s morgens vroeg en mag je de hele dag rijden. Dan kun je flink stappen maken en ervaring opdoen.”
Geen tikkies
“Er zijn wel gesponsorde teams, zoals mensen dat kennen van Formule 1. Maar ik rijd privé. We zorgen er dus zelf voor dat de auto helemaal klaar is voor een race dag. Ter plaatse ga je dan de bandenspanning aanpassen en zo en als je schade rijdt de deuk eruit slaan.
Even een tikkie uitdelen tijdens de race, wat echt heel veel gebeurt, dat doe ik dus niet. Dat kost me te veel geld. Benzine is niet goedkoop. Banden en onderdelen kosten veel geld. En dan heb je de testdagen en deelname aan de races. Alles wat ik de afgelopen jaren heb gespaard is hierin opgegaan. Maar ik wil er nu voor gaan en dan betaalt het zich ook wel weer terug. Heel veel jonge jongens en meisjes beginnen met karten. Dan is het makkelijker je in de kijker te spelen en sponsoring te krijgen. Ik heb ook wel wat sponsors en hoop er dit seizoen nog een paar bij te krijgen. Puur om in de auto te investeren."
Fernando Alonso
“Met welke coureur ik mezelf vergelijk? Daar rijd ik eigenlijk nog veel te kort voor om dat te kunnen zeggen. Maar als je puur naar rijstijl kijkt, denk ik dat ik me kan vergelijken met Fernando Alonso. Dus gefocust op inhalen en consistentie. Ik wil me gewoon elk rondje verbeteren en op de limiet rijden is het allerbelangrijkste. Mijn doel is nu eerst een podiumplek halen in de Challenge Klasse. En daarna…wie weet.”
Bijdrage van Alice de Koning
Het nieuws van nijkerk.nieuws.nl gemakkelijk volgen?
Like dan ook onze Facebookpagina.
Volg ons op Twitter, LinkedIn, Instagram en Mastodon , of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief .
Adverteren op nijkerk.nieuws.nl neem dan contact op Leo Christiaens voor de prijzen en mogelijkheden.
Zijn telefoonnummer: 06-11087527, zijn mailadres: [email protected]