Financieel advies draait om vertrouwen

Foto:

De fax en de frankeermachine behoren inmiddels tot het verleden. Veel communicatie verloopt nu digitaal.

Wat in de afgelopen elf jaar nog altijd hetzelfde is gebleven, is de persoonlijke aanpak.

“Uiteindelijk gaat het in ons vak om vertrouwen.” Remco Zetzema en Jan-Willem van de Poppe blikken terug op ruim 11 jaar Z&P Advies. “Met onze financiële kennis en kunde, willen we dienstbaar zijn aan onze klanten en ontzorgen we hen bij hypotheken en verzekeringen. Alleen vanuit een persoonlijke relatie, kunnen wij gericht adviseren.”
Remco en Jan-Willem kennen elkaar vanaf de middelbare school. Beiden werkten voor 2010 bij dezelfde werkgever. Voor die werkgever stonden ze samen op een beurs. De beurs was succesvol en daar ontstond het idee om samen te gaan werken en een eigen kantoor te starten. Remco groeide op in het verzekeringsvak. “Mijn vader had een eigen assurantiekantoor. Elke vakantie werkte ik op het kantoor van mijn vader. Ik werd steeds enthousiaster voor het vak. Het verzekeren van risico’s is mij met de paplepel ingegoten.” Jan-Willem houdt van cijfers. “Inzicht geven in iemands financiële situatie en met mijn kennis en kunde dienstbaar zijn, is een van mijn drijfveren voor mijn vak als hypotheekadviseur.”

Dienstverlening

Z&P Advies maakte in de afgelopen jaren een groei door. Jan-Willem: “Inmiddels werken we met twee adviseurs en twee binnendienstmedewerkers op ons kantoor te Nijkerkerveen. Groeien is mooi, maar het mag niet ten koste gaan van de persoonlijke relatie met de klant. Die komt voor ons op de eerste plaats, ongeacht om welk advies of product het gaat.” Z&P Advies adviseert onder meer op het gebied van verzekeringen, hypotheken, pensioenen en arbeidsongeschiktheid. “Daarnaast bedienen we een groeiende groep expats die naar het buitenland vertrekt of zich in Nederland wil vestigen. Zowel particuliere en zakelijke klanten behoren tot de klantenkring. De klanten komen niet alleen uit de regio, maar eigenlijk bedienen we klanten uit het hele land. Grotendeels komen de klanten via bestaande klanten. Een betere reclame is niet denkbaar. Een ander deel komt op basis van de reviews die klanten ons geven. We zijn best trots op de hoge score op Advieskeuze. We hebben in dat opzicht ook een naam hoog te houden,” geven beide adviseurs aan.

Normaal doen

Jan-Willem: “Wat ons bijzonder maakt? Volgens onze klanten dat we naast de klant staan. Van hen krijgen we vaak terug dat ‘jullie gewoon normaal doen’. Een ander opvallend punt is dat wij vooral bij nieuwe klanten horen dat wij kritisch zijn op wat wij adviseren.” Remco: “Ik kom bij ondernemers die bepaalde risico’s niet verzekerd hebben of dat het verzekerde bedrag te laag is. Vaak komt dat omdat adviseurs na het afsluiten van de verzekeringen weinig contact met hun klanten onderhouden en ook niet op de hoogte zijn van tussentijdse wijzigingen. Mijn streven is dat ik elke zakelijke klant jaarlijks bezoek. Bij particuliere klanten is dat minder frequent, maar ook daar is het belangrijk om het contact laagdrempelig te houden en alert te zijn dat de verzekeringen up-to-date zijn.” Jan-Willem heeft ook de ervaring dat de adviseur een belangrijke taak heeft om bij het regelen van de financiële zaken te zorgen dat dat goed en op tijd wordt geregeld. “Recent heb ik een hypotheekdossier overgenomen waarbij bleek dat een andere adviseur essentiële zaken niet goed had geregeld, wat hele grote consequenties voor de klant had. Alert blijven, controle houden, je dossiers kennen is van niet te onderschatten belang in ons vak.”

Vertrouwen

Als klant een adviseur inzicht geven in je financiële situatie vraagt om vertrouwen. “Het advies dat wij geven heeft een grote impact op iemands leven. Dat betekent ook dat wij vinden dat ons advies echt goed moet zijn. Online je financiële zaken regelen, kan aantrekkelijk zijn. Maar het gaat meer om cijfers alleen. Wat zijn de wensen, de doelen en de mogelijkheden van de klant? Dat vraagt om maatwerk en persoonlijk advies. En klanten vinden het fijn dat ze de adviseur kennen,” geeft Jan-Willem aan. “Ik moet iemand hebben die ik kan bellen als er wat is. Mocht ik schade hebben aan mijn auto, dan weet ik wie ik kan bellen en die voor mij de schadeafhandeling regelt. Dat is zoals de klant denkt,” zegt Remco. Ook bij hypotheken gaat het erom dat klanten met een gerust hart de aanvraag in handen kunnen geven van Jan-Willem. “Kennis, kunde en passie is een must, maar ontzorgen, informeren, communiceren en regelen niet minder. De klant die ons vertrouwen geeft centraal stellen: dat blijft ook ons doel voor de komende jaren”

Meer weten? Ga naar www.zpadvies.nl of bel 033-2570290.

Op de foto: Remco Zetzema en Jan-Willem van de Poppe

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen