Het gaat prima met Arla

Foto: Arjen Gerritsma

Arla Foods heeft in 2014 een van haar beste resultaten ooit behaald. Tijdens de uitstekende eerste zes maanden is er een recordomzet behaald, maar in de tweede helft van het jaar is de wereldwijde markt veranderd, wat leidde tot een sterke daling van de melkprijzen.

In 2014 was er eerst sprake van grote economische opleving op de wereldwijde markt, waardoor Arla tot ver in de zomer melkprijzen van recordhoogte kon uitbetalen aan haar coöperatieleden in Zweden, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, België, Luxemburg en Nederland.

Toen veranderde de situatie. De verkoop begon te stagneren toen er wereldwijd veel meer aanbod ontstond dan vraag, de consumptie in China afnam en de voorraden stegen. Het Russische invoerverbod op zuivelproducten uit de EU versterkte deze negatieve ontwikkeling.

De van Arla in 2014 bereikte winst bedraagt 300 miljoen euro, wat overeenkomt met het gestelde doel van drie procent van de totale omzet. De Raad van Vertegenwoordigers van het bedrijf zal eind februari beslissen hoe de winst zal worden verdeeld.

Verwachtingen voor 2015
In 2014 is gebleken dat de wereldwijde merkprijs enorm kan veranderen en daarom kan Arla voor het jaar 2015 geen verwachtingen afgeven voor de omzet en de melkafnameprijs. “De ontwikkeling van de wereldwijde zuivelindustrie is nog nooit zo onvoorspelbaar geweest als nu, maar vertrouwen erop dat we met onze strategie de goede kant op gaan.”, aldus Peder Tuborgh.

Arla Foods is een internationaal opererende zuivelonderneming en een coöperatie die in het bezit is van rond 13.500 melkveehouders uit Zweden, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, België, Luxemburg en Nederland. De producten van Arla worden in meer dan 100 landen over de hele wereld onder bekende merknamen zoals Arla®, Lurpak® en Castello® verkocht. Arla heeft productievestigingen in twaalf landen en verkoopkantoren in 35 landen. Arla is bovendien ’s werelds grootste producent van biologische zuivelproducten. Duitsland is een van de zes belangrijkste kernmarkten van de onderneming. Na de fusie met Milch-Union Hocheifel eG in 2012 is Arla de op twee na grootste zuivelonderneming in Duitsland.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen