Lezing over passend onderwijs en leerstijlen

Op 21 mei is er bij boekhandel Roodbeen een lezing over passend onderwijs en leerproblemen. Het thema van deze lezing is: “Passend onderwijs? Sluit aan op leerstijlen!” De avond is bedoeld voor ouders en verzorgers van kinderen in het basisonderwijs, leerkrachten en directie van scholen (PO en VO) en zorgpartners. 

Initiatiefneemster voor deze avond is Edith de Witt-Roos van MindEdit i.s.m. RT-lab. De lezing is interactief, geeft inzicht in verschillende leerstijlen en is doorspekt met praktijkvoorbeelden en(beeld)materiaal. De avond start om 19.45 uur en duurt tot 22.15 uur.
 
Kinderen met kenmerken en/of diagnoses van dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit, MCDD, ODD, dyspraxie, ASS en Syndroom van Down hebben allemaal een overeenkomst; het zijn kinderen die voorkeur hebben voor een visuele/belevingsgerichte leerstijl. Bij deze leerstijl horen specifieke kenmerken die, na enige training, gemakkelijk te herkennen zijn en die in de basis een ander aanpak nodig hebben. Deze kinderen denken bij voorkeur niet-talig, vanuit het grote geheel, leggen verbanden en hebben moeite met volgordelijk denken en werken. Ook ervaren zij problemen bij het automatiseren.
 
Aanbieden lesstof
Dit in tegenstelling tot kinderen die ook wel de woord- of taaldenkers worden genoemd. Die kinderen leren bij voorkeur vanuit de delen naar het geheel, hebben oog voor detail en werken graag volgordelijk. Op deze laatste groep is ons onderwijs ingericht. Hierdoor komen de eerstgenoemde kinderen in de problemen en ontstaan er (veelal onnodig) leerachterstanden en met grote regelmaat problemen op het sociaal/emotionele vlak. Op eenzelfde manier aanbieden van de leerstof in de één op één situatie heeft voor deze groep weinig effect. Gaan we echter uit van de leerstijl van het kind, dan begrijpt het de stof veel sneller, dan wel direct en wordt de stof beter onthouden en geautomatiseerd.
MindEdit
Edith de Witt-Roos is van origine sportdocente en is drie jaar geleden omgeschoold tot coach en begeleidster van kinderen (en hun ouders) met een voorkeur voor een visuele/belevingsgerichte leerstijl. Zij ondersteunt en adviseert kinderen, jongeren, ouders en scholen in het gebruik leren maken van dit talent en het concreet kunnen toepassen binnen de bestaande methoden in het onderwijs. MindEdit is een bloeiende praktijk in Nijkerk voor kinderen met (leer)problemen als dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit, MCDD, ODD, dyspraxie, ASS en Syndroom van Down.
Informatie
Meer informatie is te vinden via www.mindedit.nl of telefonisch via 06-83990206. Aanmelden voor de lezing kan via [email protected].
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen