
De bibliotheek heeft maandagmorgen een cheque van 1000 euro ontvangen van PCO Gelderse Vallei.
De Bibliotheek Nijkerk en de scholenkoepel PCO Gelderse Vallei gaan hun samenwerking flink verbeteren. Het doel is om jonge kinderen meer plezier in lezen te geven en hun taal te verbeteren.
Maandagmorgen was er een feestelijk moment in de Bibliotheek aan de Frieswijkstraat. Jarrick Schaap, directeur-bestuurder van PCO Gelderse Vallei, overhandigde samen met een groep peuters van kindcentrum De Koningslinde een cheque aan Laura Kopenberg, directeur - besturder van de bibliotheek.
Met de financiële hulp van PCO Gelderse Vallei wordt de basis voor de samenwerking sterker. Het geld is speciaal bedoeld voor het werken aan leesplezier en taalvaardigheid van peuters in de kinderopvang.
De organisaties gaan nu samen activiteiten bedenken en uitvoeren. Ook zullen ze het personeel van de kinderopvang en de leerkrachten extra training geven. Het idee is dat peuters al vroeg in aanraking komen met boeken en verhalen. Hiermee sluiten ze aan bij de wens om taalachterstanden te voorkomen en te zorgen voor gelijke kansen voor alle kinderen.

PCO Gelderse Vallei is een organisatie voor kinderopvang en onderwijs. Ze hebben besloten de bibliotheek te sponsoren. Het doel is om beter samen te werken.
Jarrick Schaap vertelde dat een goede bibliotheek heel belangrijk is. De bibliotheek helpt kinderen om beter te leren lezen. Door de sponsoring willen ze een duidelijke lijn maken voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Deze lijn loopt van de opvang naar het onderwijs. Dat is de basis voor goed leren en ontwikkelen. De samenwerking is een win-winsituatie. De bibliotheek krijgt steun en PCO Gelderse Vallei kan haar doelen makkelijker bereiken.
PCO Gelderse Vallei is geen grote, commerciële kinderopvangorganisatie. Schaap legde uit dat ze geen aandeelhouders hebben die winst willen zien. Alle winst die ze maken, stoppen ze direct terug in de organisatie. Dat geld gebruiken ze om de kwaliteit van hun opvang en onderwijs te verbeteren. Ook investeren ze in hun personeel en in partners zoals de bibliotheek. Hierdoor kunnen ze “het verschil maken” voor de kinderen en de gemeenschap.
De organisatie is sterk lokaal bezig. PCO Gelderse Vallei heeft zestien locaties in de omgeving. Ze zijn actief in Barneveld, Nijkerk, Woudenberg en Hoevelaken. Door deze lokale focus kunnen ze heel persoonlijk en gericht samenwerken met partners. De sponsoring van de bibliotheek is een duidelijk voorbeeld van deze lokale aanpak. De samenwerking wordt hierdoor intensiever en dichter bij huis.

De pedagogiek (oftewel de manier van opvoeden en leren) voor kinderen van 0 tot 13 jaar draait om het idee van een 'doorlopende leerlijn'. Het is de gedachte dat de ontwikkeling van een kind soepel en logisch moet verlopen, zonder plotselinge overgangen of hiaten, vanaf de wieg tot aan de middelbare school.
Dit is in gewone taal de kern van het idee:
1. Het Kind als Geheel
Het hele kind telt: Het gaat niet alleen om kennis (zoals letters of cijfers), maar ook om de sociale (met anderen omgaan), emotionele (gevoelens uiten) en motorische (bewegen) ontwikkeling. Alles hangt met elkaar samen.
Spelen is leren: Vooral bij peuters en kleuters is spelen de belangrijkste manier om de wereld te ontdekken. De pedagogiek zorgt ervoor dat spelen en leren geen aparte dingen zijn, maar één geheel vormen.
2. Geen 'Kloof' tussen Opvang en School
Vanaf de start: De kinderopvang (0-4 jaar) en het basisonderwijs (4-13 jaar) worden gezien als partners. Ze moeten op elkaar aansluiten. Het kind moet niet het gevoel hebben dat het bij de overstap van de crèche naar de basisschool in een compleet nieuwe wereld terechtkomt.
De overdracht is belangrijk: Informatie over de ontwikkeling van een kind wordt goed gedeeld tussen de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten. Zo weet de leraar in groep 1 precies wat een kind al kan en waar het aan toe is, in plaats van helemaal opnieuw te beginnen.
3. De Basis voor de Toekomst
Leesbevordering als Fundament: Een goed voorbeeld is leesvaardigheid. Leren praten, voorlezen in de opvang, de eerste letters op school, en uiteindelijk complexe teksten lezen: dit is een perfect voorbeeld van een doorlopende lijn. Een sterke basis (0-4 jaar) maakt het latere leren (4-13 jaar) veel gemakkelijker.
Zelfvertrouwen en Nieuwsgierigheid: Door een veilige, vertrouwde en uitdagende omgeving te bieden, blijft het kind nieuwsgierig en gemotiveerd om te leren. Dit helpt het kind bij de overgang naar de middelbare school.
Kortom, de gedachte is: zorg voor een stevig, ononderbroken pad van de babyjaren tot de tienerjaren, zodat het kind zich maximaal en met plezier kan ontwikkelen.