Gemeentelijke ombudsman gezocht

Foto:

De gemeenten hebben de functie van gezamenlijke ombudsman geregeld in hun gemeentelijke Verordeningen gezamenlijke ombudsman 2018.

De gemeente Putten is als gastgemeente voor juridische zaken het aanspreekpunt voor de gezamenlijke ombudsman.

De gezamenlijke ombudsman onderzoekt klachten over de wijze waarop de gemeente zich tegenover burgers, bedrijven en instellingen heeft gedragen die in de eerste lijn niet zijn opgelost. De ombudsman probeert alsnog een oplossing te vinden. De ombudsman levert daarmee een bijdrage in herstel van vertrouwen van inwoners in de gemeenten.

De ombudsman heeft verder tot taak om de geconstateerde tekortkomingen in het handelen van de gemeenten vast te stellen, de oorzaken daarvan te duiden en de gemeentebesturen te adviseren over de leerpunten die daaruit volgen.

De gewenste kandidaten zijn personen die:

  • inspirerend, integer, onafhankelijk, onpartijdig en voor inwoners aanspreekbaar en goed toegankelijk zijn;
  • beschikken over goede kwalificaties en erkende reputatie op bestuursrechtelijk en bestuurskundig gebied;
  • beschikken over op ervaring gebaseerde besluitvaardigheid en productiviteit;
  • beschikken over vaardigheid op het gebied van mediation;
  • brede maatschappelijke ervaring en betrokkenheid hebben met wat op lokaal niveau leeft;
  • onafhankelijk zijn, waarbij op dit moment of in het verleden vervulde functies daaraan niet in de weg staan;
  • bekend zijn met het krachtenveld tussen het (politieke) bestuur en de ambtelijke organisatie;
  • beschikken over natuurlijk gezag en inlevingsvermogen;
  • beschikken over goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden en daardoor in staat om zowel naar de klager als naar het gemeentebestuur op heldere en toegankelijke wijze te communiceren;
  • doordrongen zijn van de notie dat de verhouding tussen inwoner en gemeente naast een juridische, ook een sociale dimensie heeft.

De benoeming geschiedt door de gemeenteraden. De benoeming is vanaf 1 januari 2018 en voor de duur van zes jaar.

De honorering bestaat uit een jaarlijkse vaste vergoeding van € 1.500,00 en een vergoeding van € 150,00 per daadwerkelijke inschakeling en € 50,00 per vooronderzoek dat niet leidt tot daadwerkelijke inschakeling. Hiernaast worden reiskosten vergoed conform de in de verordening vastgestelde reiskostenregeling.

Hebt u belangstelling voor deze functie? Stuur dan uw sollicitatie vóór maandag 30 oktober 2017 naar [email protected]. De selectiegesprekken zullen worden gehouden in de maand november 2017.

Als u vragen hebt, kunt u contact opnemen met de heer M.K. Prins, telefoonnummer 06 512 49 405.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen